EPN

DFORM1800 Digital formidling med videoredigering Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Communication and Video Editing
Studieprogram
Digital formidling i kreative prosesser innen estetiske fag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i avanserte funksjoner i videoredigering, inkludert lyd. Studentene skal planlegge og utvikle egne korte videoer innen ulike sjangere der et innhold skal formidles til en målgruppe. Her inngår også manusutvikling og storyboard.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper i Photoshop og Adobe Rush vil være en fordel. Det anbefales å ha tatt Mobil storytelling (2,5 sp).

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

 Studenten 

  • har kjennskap til betydningen av video som verktøy for formidling 

  • har grunnleggende kjennskap til universell utforming av medieprodukter

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan produsere og redigere video som kommuniserer et budskap til bestemte målgrupper 

  • kan bruke metoder for idé- og manusutvikling 

  • kan anvende verktøy for opptak og redigering av bilde, video og lyd  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • har evne til kritisk refleksjon og vurdering video brukes innen digital formidling 

  • kan arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder og video

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over en periode på 6 - 8 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 120 timer. Av disse er om lag 24 timer undervisning og veiledning med kurslærer. 

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen. 

Ingen arbeidskrav.  

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær. 

Vurdering og eksamen

Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.  

Den praktiske delen av besvarelsen kan leveres individuelt eller I gruppe, mens den skriftlige delen leveres individuelt. 

  • Et digitalt praktisk arbeid i form av en video som skal kommunisere et budskap til en bestemt målgruppe 

  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord) leveres individuelt 

Eksamen kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).  

Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Emneoverlapp

Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Digital presentasjon og layout, Mobil storytelling og Kommunikasjon i sosiale medier.  

Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).