EPN

DFORM1600 Kommunikasjon i sosiale medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Communication in social media
Studieprogram
Digital formidling i kreative prosesser innen estetiske fag
Omfang
2.5 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende teoretisk og praktisk innføring i kommunikasjon og formidling av innhold i relevante digitale kanaler.  

Det legges vekt på digitale strømninger i samfunnet og hvordan ulike digitale presentasjoner tilpasses ulike sosiale medieplattformer. Digitalt innhold kan være bilde, tekst, bannere, gif-animasjoner, video med mer.  

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap  

Studenten 

  • har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner 

  • kan produsere digitalt innhold tilpasset bestemte plattformer

Generell kompetanse 

 Studenten 

  • kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over en periode på 3 - 4 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 60 timer. Av disse er om lag 12 timer undervisning og veiledning med kurslærer. 

 

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen. 

Ingen arbeidskrav.  

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær. 

Vurdering og eksamen

Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.  

Et visuelt produkt som er tilpasset en eksiserende digital plattform - kan leveres på plattformen eller utenom.  

 

  • Et visuelt produkt arbeid utviklet i et relevant digitalt verktøy nærmere beskrevet i oppgaveteksten 

  • Kort beskrivelse av intensjon med arbeidet, sammen med en refleksjon over hvordan virkemidler er blitt brukt (inntil 500 ord) 

 

 Eksamen kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).  

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Digital presentasjon og layout, Mobil storytelling og Digital formidling med videoredigering. 

Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).