Studieinfo emne DFORM1500 2021 HØST
DFORM1500 Digitale presentasjoner og layout Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital presentations and layout
- Studieprogram
-
Digital formidling i kreative prosesser innen estetiske fag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet retter fokus mot ulike digitale presentasjonsformer med utgangpunkt i Adobe InDesign. Studentene skal lære å anvende programvaren til digital formidling gjennom digitale bildeuttrykk og grafisk layout. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskaper i Photoshop vil være en fordel.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om visuell kommunikasjon og formidling i digitale medier
har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser med særlig vekt på Adobe InDesign
har grunnleggende kjennskap til digitale bildefiler og hvordan oppløsning påvirkning bildekvalitet på skjerm og trykk
Ferdigheter
Studenten
kan kommunisere et budskap gjennom digitale uttrykk
kan anvende digitale verktøy for planlegging og redigering av layout, bilde og tekst
kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av digitale uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
kan gjøre rede for egen prosess i utvikling av grafiske presentasjoner
kan arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over en periode på 6 - 8 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 120 timer. Av disse er om lag 24 timer undervisning og veiledning med kurslærer.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Ingen arbeidskrav.
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær.
Vurdering og eksamen
Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
Besvarelsen skal leveres individuelt, og inneholde:
Et digitalt praktisk arbeid i form av et visuelt produkt som skal kommunisere et budskap til en bestemt målgruppe
Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)
Eksamen kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Kommunikasjon i sosiale medier, Mobil storytelling og Digital formidling med videoredigering.
Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).