EPN

DFORM1500 Digitale presentasjoner og layout Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital presentations and layout
Studieprogram
Digital formidling i kreative prosesser innen estetiske fag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter fokus mot ulike digitale presentasjonsformer med utgangpunkt i Adobe InDesign. Studentene skal lære å anvende programvaren til digital formidling gjennom digitale bildeuttrykk og grafisk layout. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid. 

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskaper i Photoshop vil være en fordel. 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap   

Studenten 

  • har kunnskap om visuell kommunikasjon og formidling i digitale medier 

  • har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser med særlig vekt på Adobe InDesign 

  • har grunnleggende kjennskap til digitale bildefiler og hvordan oppløsning påvirkning bildekvalitet på skjerm og trykk 

Ferdigheter 

Studenten   

  • kan kommunisere et budskap gjennom digitale uttrykk 

  • kan anvende digitale verktøy for planlegging og redigering av layout, bilde og tekst 

  • kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av digitale uttrykksformer

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan gjøre rede for egen prosess i utvikling av grafiske presentasjoner  

  • kan arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over en periode på 6 - 8 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 120 timer. Av disse er om lag 24 timer undervisning og veiledning med kurslærer.  

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.   

Ingen arbeidskrav.  

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær.

Vurdering og eksamen

Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.  

Besvarelsen skal leveres individuelt, og inneholde: 

  • Et digitalt praktisk arbeid i form av et visuelt produkt som skal kommunisere et budskap til en bestemt målgruppe 

  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)  

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått. 

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).  

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Kommunikasjon i sosiale medier, Mobil storytelling og Digital formidling med videoredigering. 

Undervisningen på emnet er den samme som i Kommunikasjon i digitale medier (ZKDM, 15 sp).