EPN-V2

DFORM1300 Idéutvikling og kreativ prosess Emneplan

Engelsk emnenavn
Idea Development and Creative Processes
Omfang
2.5 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir en grunnleggende teoretisk og praktisk innføring i metoder for idéutvikling og kreative strategier, og hvordan egen kreativ prosess kan dokumenteres visuelt og skriftlig.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om ulike former for kreativ ideutvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan dokumentere egen kreative arbeidsprosess fra idé til resultat
    • kan anvende ulike strategier for å utvikle ideer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjennomføre en prosess fra idé til ferdig produkt slik at designet understøtter innholdet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet går over en periode på 3 - 4 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 60 timer. Av disse er om lag 12 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

    Ingen arbeidskrav.

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær.

  • Vurdering og eksamen

    Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

    • Et visuelt arbeid utviklet i et relevant digitalt verktøy nærmere beskrevet i oppgaveteksten
    • Refleksjon over egen prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 500 ord)

    Eksamen kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

    Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet kan tas sammen med mikroemnene Bilde og budskap, Visuelle virkemidler og Grafiske uttrykk med bilde og tekst.

    Undervisningen på emnet er den samme som i Digitale bilder (ZDB, 15 sp).