Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3705 Matematikk 4000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 4000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinEnkeltemner TKD, Bachelor, Ingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Matematikk 1000 og Matematikk 2000 (alle studieprogram), men er uavhengig av Matematikk 3000 og kan derfor tas i 4. semester hvis studieporteføljen for øvrig gir rom for dette.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid
- har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå
- har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere
- har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere
- kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner
- kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere
- kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet
- kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid
- kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer
- kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen
- har innsikt i utøvelse av faglig skjønn
- har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
- kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig
Innhold
Ordinære differensiallikninger med variable koeffisienter.
Laplacetransformer
Fourierrekker
Partielle differensiallikninger
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Vurdering og eksamen
Bestått/ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Berit Bergheim og Stine Harstad
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Sergiy Denysov