Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3705 Matematikk 4000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 4000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - byggBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i byggBachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemiBachelorstudium i ingeniørfag - maskinEnkeltemner TKD, Bachelor, Ingeniørfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal forberede for videre masterstudier ved universitet og høgskole hvor løsningsmetoder for ulike typer differensiallikninger inngår.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering
Forkunnskapskrav
SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng
- rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lærevansker
- kartleggingsmetoder
- individuelle opplæringsplaner
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Innhold
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- halvårsrapporter
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
- grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ og systemnivå
- kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
- utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldene føringer
- kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og pårørende
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
- respekterende og ikke-diskriminerende holdninger til mangfold
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Praksis
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Vurdering og eksamen
Muntlig framlegg av gruppearbeidet.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.
Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Vurderingsuttrykk
Alle.
Sensorordning
Bestått/ikke bestått.
Emneansvarlig
Intern sensor.