EPN-V2

DAVE3705 Matematikk 4000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 4000
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Enkeltemner TKD, Bachelor, Ingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal forberede for videre masterstudier ved universitet og høgskole hvor løsningsmetoder for ulike typer differensiallikninger inngår.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering

Forkunnskapskrav

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng

  • rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
  • lærevansker
  • kartleggingsmetoder
  • individuelle opplæringsplaner

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Innhold

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover, regelverk og læreplaner
  • organisasjonsforståelse
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • generelle lærevansker
  • spesifikke lærevansker
  • sammensatte lærevansker
  • samspillsvansker/psykososiale vansker
  • syns- og hørselsvansker
  • fysiske vansker

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • ansvarsforhold
  • mål og innhold
  • halvårsrapporter

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ og systemnivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldene føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og pårørende

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
  • respekterende og ikke-diskriminerende holdninger til mangfold

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Praksis

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Vurdering og eksamen

Muntlig framlegg av gruppearbeidet.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Hjelpemidler ved eksamen

Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.

Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Vurderingsuttrykk

Alle.

Sensorordning

Bestått/ikke bestått.

Emneansvarlig

Intern sensor.