EPN-V2

DAVE3705 Matematikk 4000 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics 4000
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Enkeltemner TKD, Bachelor, Ingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Matematikk 1000 og Matematikk 2000 (alle studieprogram), men er uavhengig av Matematikk 3000 og kan derfor tas i 4. semester hvis studieporteføljen for øvrig gir rom for dette.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå
  • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere
  • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere
  • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner
  • kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere
  • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet
  • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid
  • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer
  • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen
  • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn
  • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
  • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig

Innhold

Ordinære differensiallikninger med variable koeffisienter.

Laplacetransformer

Fourierrekker

Partielle differensiallikninger

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurdering og eksamen

Bestått/ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler, samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Berit Bergheim og Stine Harstad

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Sergiy Denysov