EPN-V2

DAVE3700 Matematikk 3000 Emneplan

  • Innledning

    I teknologiske og naturvitenskapelige emner bruker man matematikk til å lage modeller av virkeligheten. Dette gjør ingeniører og naturvitere i stand til å beregne hva som vil skje i kompliserte prosesser.

    Emnet handler om matematikk som brukes blant annet til å beskrive hvordan væsker eller gasser strømmer i prosessanlegg, og hvordan luft strømmer i ventilasjonsanlegg. Metodene brukes også for å beskrive hvordan elektromagnetiske felt brer seg i atmosfæren og i ledere. Noen av teknikkene kan brukes til å regne ut hvor mye masse som strømmer i rør eller vassdrag. Nordmannen Vilhelm Bjerknes var blant foregangsmennene når det gjaldt å ta i bruk denne type matematikk til å utarbeide værvarsler.

    Emnet tar opp temaer som inngår i ingeniørutdanninger i alle land. Innsikt i temaene vil gi mulighet til å kommunisere i ingeniørmiljøer, gi mulighet for å delta i faglige diskusjoner der man forutsetter bruk av matematikk, og gjøre det mulig å lese faglitteratur der matematikk er brukt.; Emnet gir også formell bakgrunn for å fortsette studier til mastergrad innen en rekke fagområder. Emnet bygger på Matematikk 1000 og Matematikk 2000.

    Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Matematikk 2000 (alle studieprogram).

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studentene kan

    • bruke kjerneregelen til å regne ut d;f;/ d;t;der;f = f;(;x;(;t;),;y;(;t;) )
    • gi en geometrisk tolkning av bruken av kjerneregelen
    • bruke innsettingsmetoden til å beregne største og/eller minste verdi av en funksjon under én bibetingelse
    • gi en geometrisk beskrivelse av ideen bak Lagranges metode med én bibetingelse, og kunne bruke metoden
    • sette opp lagrangelikningene når det er flere bibetingelser

    ;

    • parametrisere en kurve i planet og i rommet i kartesiske koordinater
    • beregne posisjon, fart eller akselerasjon når en av de tre størrelsene er kjent
    • regne ut kurvelengde, krumning, tangentvektor og normalvektor til en kurve
    • beskrive en kurve i planet i polarkoordinater

    ;

    • Skissere vektorfelt i planet
    • beregne gradient, divergens og curl
    • gjøre rede for begrepet;potensial;til et gradientfelt

    ;

    • bestemme et uttrykk for linjeelementet d;s;til en parametrisert kurve
    • regne ut linjeintegralet til et skalarfelt og til et vektorfelt, og tolke svarene
    • avgjøre om et vektorfelt er konservativt
    • bruke egenskapene til et konservativt felt til å forenkle beregninger

    ;

    • regne ut dobbelt- og trippelintegraler med kjente grenser, og gi geometriske tolkninger av resultatene
    • bestemme grensene for dobbeltintegraler når integrasjonsområdet er beskrevet i kartesiske koordinater eller i polarkoordinater
    • bestemme grensene for trippelintegraler når integrasjonsområdet er beskrevet i kartesiske koordinater, sylinderkoordinater eller kulekoordinater

    ;

    • regne med Greens setning
    • bruke Greens setning til å regne ut sirkulasjonen til et vektorfelt
    • bruke blant annet Greens setning til å utlede divergenssetningen i planet
    • regne ut fluksen av et vektorfelt gjennom en kurve
    • bruke divergenssetningen til å regne ut fluksen gjennom lukkede kurver
    • gjøre rede for flateintegral, og kunne beregne flateintegral når det er enkelt å beregne d;S;, og når flaten er grafen til;z;=;f;(;x, y;)
    • regne ut fluks gjennom flater når det er enkelt å beregne ;, og når flaten er grafen til;z;=;f;(;x, y;)
    • bruke divergenssetningen til å regne ut fluksen gjennom lukkede flater
    • regne med Stokes' setning

    ;

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • drøfte kjerneregelen for en funksjon av to variable, og forklare hvordan man bestemmer største og/eller minste verdier til funksjoner av flere variable under bibetingelser
    • drøfte hvordan man kan beskrive partiklers bevegelse i planet og i rommet.
    • drøfte begrepene gradient, divergens og curl.
    • sammenlikne linjeintegraler av skalar- og vektorfelt, og diskutere begrepet konservativt felt.
    • drøfte forskjeller og likheter i metoder og teknikker som brukes til å regne ut dobbelt- og trippelintegral, og kunne tolke resultatene.
    • drøfte begrepet fluks for to- og tre-dimensjonale vektorfelt, og forklare regneteknikker som brukes for å beregne fluks.

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • ta utgangspunkt i teorien for funksjoner med én variabel, og generalisere kunnskapen om den deriverte som mål for momentan endring til å gjelde funksjoner med flere variable
    • ta utgangspunkt i teorien om det bestemte integralet av en funksjon av én variabel, og generalisere dette til å gjelde integrasjon av funksjoner med flere variable
    • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoff som blir introdusert. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner i grupper, individuell øving i å løse oppgaver, øvelser i problemformulering og problemløsing, og vurdering av egne og andres besvarelse av ukevurdering.

    Studentene skal bli i stand til å vurdere egne og andres faglige arbeider, og formulere vurderinger av disse på en slik måte at vurderingen gir råd om videre studiearbeid. Øving i dette foregår i den timeplanlagte delen av arbeidsøktene. Studentene skal derfor gjennomføre ukevurderinger av oppgaver som bygger på ukeoppgaver. Informasjon om hvordan ukevurderingene skal gjennomføres, blir gitt i forelesningene.;

    I periodene mellom arbeidsøktene må studentene løse oppgaver. Øvingsoppgavene som blir foreslått er knyttet direkte opp mot målene i emnet. Egenvurdering av besvarelsene vil gi studentene innsikt i hvor stor grad målene er nådd.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.;

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på tre timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.;

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.