EPN-V2

DAVE3605 Efficient C/C++ Coding Techniques Course description

Course name in Norwegian
Effektiv kode med C og C++
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Studentene skal tilegne seg kunnskap og innsikt i utvikling av ressurseffektive programmer, hovedsakelig ved bruk av C++. Emnet vil være et nyttig fundament for studenter som ønsker å skrive ressurskrevende og komplekse programmer, slik som spill, simuleringer og visualisering, eller programmer som skal kjøre i ressursfattige miljøer slik som routere, IP-kameraer og mobile enheter.

Recommended preliminary courses

Bygger på emnene Programmering og Programutvikling.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapsteori og kvantitative forskningsmetoder
  • har kunnskap om kunnskapsbasert praksis
  • har kunnskap om system- og relasjonsperspektiver i sykepleie
  • har kunnskap om beslutningsprosesser med standardiserte klassifikasjonssystemer: sykepleiedokumentasjon, IKT og e-helse
  • har kunnskap om utviklingspsykologi, krise- og mestringsteori, personlighetspsykologi, læring, tilhørighet og identitet, sosialpsykologiske prosesser (individet og fellesskapet) og hvordan sykdom påvirker menneskets adferd
  • har kunnskap om patologiske prosesser, prognose og behandlingsformer innen følgende psykiske lidelser/utfordringer:

    • spiseforstyrrelser
    • rusproblematikk
    • selvmordsproblematikk
    • psykisk utviklingshemming
    • adferds- og følelsesmessig forstyrrelser hos barn og unge
  • har kunnskap om pedagogikk og læring: veiledning, undervisning, helseopplysning og endring av helseatferd og sykepleierens pedagogiske funksjon
  • har kunnskap om demografi og epidemiologi: nasjonal og global helse
  • har kunnskap om kliniske undersøkelsesmetoder og generell førstehjelp etter ABC-prinsippet

Ferdigheter:

Studenten

  • har ferdigheter i kliniske undersøkelsesmetoder og vurderinger
  • kan finne, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger, skriftlig og muntlig
  • kan kommunisere og anvende pedagogisk kunnskap i veiledning til pasienter og pårørende i medisinsk behandling
  • kan anvende helseopplysning og kunnskap om endring av helseatferd i praktiske problemstillinger
  • kan reflektere over yrkesetikk, rettferdig fordeling, samhandling og menneskerettigheter
  • kan reflektere over sammenhengen mellom fattigdom og helse, nasjonalt og globalt, og kan gjøre rede for nasjonale utfordringer i folkehelsearbeidet

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretakelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan planlegge og gjennomføre oppgaver relatert til sykepleierens pedagogiske funksjon
  • kan dokumentere sykepleie på en juridisk og faglig forsvarlig måte

Learning outcomes

Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, seminar og selvstudier.

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse i studiegruppen
  • 100 % tilstedeværelse med deltagelse i seminar/oppgaver
  • Studieoppgave 1 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.
  • Studieoppgave 2 Individuelt og/eller gruppe. Oppgavene kan være skriftlig, muntlig eller ulike former for digitale oppgaver. Arbeidsbelastningen for studentene er beregnet til 7-10 timer. Detaljert oppgave gis ved emnestart.

Course requirements

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Omfang 2000 ord (+/-20%).

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Examiners

SYBA2010 og SYBAS2010 er 100% overlappende.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LV128A og LV126A.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.