EPN-V2

DATS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptakskrav.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • vet hva brukersentrert utvikling innebærer
  • har kunnskap om individuelle forskjeller mellom mennesker
  • har kunnskap om egenskapene ved brukervennlighet
  • kjenner til prinsipper for design
  • kan forklare fagets spesifikke terminologi
  • har kunnskap om forskning på brukergrensesnitt, deriblant påstander, empiri og hypotesetesting

Ferdigheter

Studenten kan

  • utføre behovsanalyser
  • kommunisere designideer ved hjelp av skisser
  • utforme lavoppløsnings prototyper deriblant organisere informasjon visuelt og anvende kunnskap om kognisjon, for eksempel menneskets minnekapasitet og oppmerksomhet, til å forenkle brukergrensesnitt
  • utføre brukertester
  • måle brukergrensesnitt ved å designe enkle eksperimenter og anvende enkle statistiske verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle brukervennlige brukergrensesnitt
  • kan teknikker for evaluering av interaktive systemer
  • kan dokumentere og forklare designvalg for oppdragsgivere og brukere
  • kan tolke enkel forskningslitteratur som omhandler menneske-maskin-interaksjon

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres
  • gjøre rede for de ulike stegene i et utviklingsprosjekt og deres viktighet
  • gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon
  • forklare den valgte tekniske arkitektur og diskutere fordeler og ulemper med den

Ferdigheter

Studenten kan:

  • lage prosjekt- og arbeidsplaner
  • sette opp utviklings- og test miljøer
  • utvikle og teste store dataprogrammer i grupper
  • installere produksjonsversjon av systemet
  • sette opp sluttdokumentasjon for prosjektet inneholdende både prosess-, produkt og brukerdokumentasjon

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • samarbeide om et større dataprosjekt som ender i et sluttprodukt inneholdende både dataprogrammer og dokumentasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • En individuell oppgave (1000-1600 ord).
  • To gruppearbeider (to til fire studenter). En på 1600-3000 ord, og en på 1000-2000 ord.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer (én intern og én ekstern).

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 20 studiepoeng) med: HO911A.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.