Programplaner og emneplaner - Student
DATS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Ferdigheter:
Studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arbeid eller andre størrelser
- drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- løse likninger hvor komplekse tall inngår
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger av første orden.
- forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens i forbindelse med numeriske metoder.
Kunnskap:
Dette krever at studenten kan:
- bestemme deriverte og antideriverte for elementære funksjoner ved å bruke analytiske metoder.
- med utgangspunkt i definisjonene bestemme tilnærmede numeriske verdier av deriverte og bestemte integral og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene
- bruke deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
- regne ut summer og produkt av matriser, invertere matriser og bestemme determinanter
- regne med komplekse tall
- løse likninger ved å implementere numeriske metoder som halveringsmetoden og Newtons metode
- bruke Taylor-polynomer for å tilnærme funksjoner og bestemme feilen til visse numeriske metoder
- løse separable og lineære differensiallikninger av første orden ved hjelp av antiderivasjon
- finne numeriske løsninger av startverdiproblem ved hjelp av Eulers metode
- implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning, for- og while-løkker, if-satser og liknende
Generell kompetanse:
Studenten kan
- overføre praktiske problem til matematisk form slik at de kan løses - analytisk eller numerisk
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- bruke relevante matematiske metoder og verktøy for å løse numeriske problemer
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
Forkunnskapskrav
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles.
Læringsutbytte
I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse og psykisk helsearbeid forstått ut fra faglige og vitenskapsteoretiske perspektiver. Etiske aspekter og relasjonens betydning vil bli tematisert gjennom hele emnet. I emnet tematiseres også organisatoriske rammebetingelser.
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om psykisk helse, psykisk lidelse og rusproblematikk ut fra faglige- og vitenskapsteoretiske perspektiver
- grunnleggende kunnskap om klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- inngående kunnskap om relasjonens betydning i psykisk helsearbeid
- grunnleggende kunnskap om organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser
- inngående kunnskap om organisering av psykisk helsetjeneste og organiseringens betydning for bedringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle fagområdets teoretiske og empiriske kunnskap, skriftlig og muntlig
- delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og kan formidle brukers/pasienters perspektiv
- analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
- analysere eget fags/profesjons bidrag i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende det i koordinering av brukerrettede tjenester
Generell kompetanse
Studenten kan
- integrere kunnskap om menneskesyn og etikk i faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykisk lidelse
Vurdering og eksamen
Studiegrupper, forelesninger, seminar, faglig veiledning.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
- 80% deltakelse i studiegrupper og seminarer
- Gruppeoppgave 700 ord (+/- 20 %) Presentasjon i gruppe med opponentskap
- Individuell oppgave 2500 ord (+/- 20 %)
Vurderingsuttrykk
Prosjekteksamen individuell, 4000 ord (+/- 20 %)
Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Emneoverlapp
Gradert skala A-F.