Programplaner og emneplaner - Student
DATS2300 Algoritmer og datastrukturer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Algorithms and Data Structures
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskapBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST 2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen ut over opptakskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F
Forkunnskapskrav
Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt av to personer eller store samarbeidsprosjekter av syv (eller flere) personer). Emnet benytter «Aktiv Læring» tilnærming der aktiv deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er krevet. Forelesninger kan ta diverse former, ink. ferdiginnspilt video og strømming foredrag. Gjesteforedrag kan bli brukt for ulike delene av emnet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
- har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og økonomiske aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
- kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
- er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform
Ferdigheter
Studenten:
- kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
- fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
- kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle innovative løsninger for brukere
- kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
- kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
- kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
- kan samarbeide i grupper
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt med to personer eller store samarbeidsprosjekter med opptil ti). Emnet benytter «Aktiv Læring» som en tilnærming der dynamisk deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er forventet. Forelesninger kan også foregå på ferdiginnspilt video eller strømming. Gjesteforedrag kan bli brukt for de ulike delene av emnet. Studenter som aktivt har tatt del i introduksjonsuka og gjennomført en oppgave der, får dette godkjent som en obligatorisk oppgave i dette emnet. Studenten trenger da i tillegg å levere seks obligatoriske oppgaver (dvs. syv totalt).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 arbeider
Vurdering og eksamen
Forelesninger, prosjektarbeid (individuell eller i gruppe [maks 4 studenter]), veiledning, presentasjoner, oppgaveøvinger.
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe, forelesninger og seminarer. Seminarene vil ha fokus på ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger.
Prosjektarbeid
Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.
Vurderingsuttrykk
- Skriftlig prosjektoppgave, individuell eller i gruppe (40%)
- Individuell skriftlig eksamen på 3 timer (60%)
Sensorordning
Alle.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2300, LO140A og LO140I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.