EPN-V2

DATS2300 Algoritmer og datastrukturer Emneplan

Engelsk emnenavn
Algorithms and Data Structures
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i ingeniørfag – matematisk modellering og datavitenskap
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptakskrav.

Anbefalte forkunnskaper

Gradert skala A-F

Forkunnskapskrav

Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt av to personer eller store samarbeidsprosjekter av syv (eller flere) personer). Emnet benytter «Aktiv Læring» tilnærming der aktiv deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er krevet. Forelesninger kan ta diverse former, ink. ferdiginnspilt video og strømming foredrag. Gjesteforedrag kan bli brukt for ulike delene av emnet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og økonomiske aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
  • kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
  • er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
  • fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
  • kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle innovative løsninger for brukere
  • kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
  • kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
  • kan samarbeide i grupper

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt med to personer eller store samarbeidsprosjekter med opptil ti). Emnet benytter «Aktiv Læring» som en tilnærming der dynamisk deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er forventet. Forelesninger kan også foregå på ferdiginnspilt video eller strømming. Gjesteforedrag kan bli brukt for de ulike delene av emnet. Studenter som aktivt har tatt del i introduksjonsuka og gjennomført en oppgave der, får dette godkjent som en obligatorisk oppgave i dette emnet. Studenten trenger da i tillegg å levere seks obligatoriske oppgaver (dvs. syv totalt).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 arbeider

Vurdering og eksamen

Forelesninger, prosjektarbeid (individuell eller i gruppe [maks 4 studenter]), veiledning, presentasjoner, oppgaveøvinger.

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformer omfatter selvstendig arbeid, prosjektarbeid i gruppe, forelesninger og seminarer. Seminarene vil ha fokus på ulike vitenskapelige metoder og tilnærminger.

Prosjektarbeid

Studentene arbeider selvstendig i grupper og får veiledning på prosjektarbeidet og oppgaveskriving. I del en skal studentene dokumentere en prosjektplan gjennom å skrive en prosjektskisse. I del to skal studentene gjennomføre prosjektet og skrive selve bacheloroppgaven. Veiledningen er organisert ut fra prosjektene studentene jobber med, og foregår dels i større grupper med innlagte presentasjoner og diskusjoner med kollegatilbakemelding, og dels i den enkelte bachelorgruppe.

Vurderingsuttrykk

  1. Skriftlig prosjektoppgave, individuell eller i gruppe (40%)
  2. Individuell skriftlig eksamen på 3 timer (60%)

Sensorordning

Alle.

Emneoverlapp

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2300, LO140A og LO140I.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.