Programplaner og emneplaner - Student
DATA3780 Anvendt blockchain-teknologiprosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Blockchain technology project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- skal ha kunnskap om;lokale og;globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og;bærekraftige løsninger;
- er kjent med prosesser og metoder;for planlegging og gjennomføring;av komplekse;designprosjekter;;
- skal kunne anvende;relevant;fagterminologi og teori tilknyttet;fagområdet
;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv;;
- kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger;for å;velge passende arbeid- og designmetode;for eget arbeid;;
- kan;identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter;;
- kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming;
;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan utvikle;nyskapende;bærekraftige;designkonsepter og produkter;i et;lokalt og;globalt perspektiv;;
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige;;
- kan;reflektere over sin egen faglig utvikling;og;relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger;;;
Anbefalte forkunnskaper
Kvalitetssikring
Hensikten med kvalitetssikringssystemet for OsloMet er å styrke studentenes læringsutbytte og utvikling ved å heve kvaliteten i alle ledd. OsloMet ønsker å samarbeide med studentene, og deres deltakelse i kvalitetssikringsarbeidet er avgjørende. Noen overordnede mål for kvalitetssikringssystemet er:
- å sikre at utdanningsvirksomheten, inkludert praksis, lærings- og studiemiljøet, holder høy kvalitet
- å sikre utdanningenes relevans til yrkesfeltet
- å sikre en stadig bedre kvalitetsutvikling
For studenter innebærer dette blant annet studentevalueringer:
- emneevalueringer
- årlige studentundersøkelser felles for OsloMet
Mer informasjon om kvalitetssikringssystemet, se her: https://www.oslomet.no/om/utdanningskvalitet/kvalitetssystemet-ved-oslomet
Utdanningen i studieretningen kunst og design: formidling er underlagt skikkethetsvurdering
I tråd med gjeldende regler for skikkethetsvurdering har utdanningsinstitusjonen ansvar for å vurdere om studentene er skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre utdanningen, skal så tidlig som mulig i utdanningen få vite hvordan de står i forhold til kravene om skikkethet og eventuelt få råd og veiledning til å bedre disse forholdene eller få råd om å avslutte utdanningen. Konkrete beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige, fagdidaktiske, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere i yrket. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.
Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering. Les forskriften i sin helhet her: Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata og for OsloMet: Skikkethetsvurdering | Rettigheter og plikter - Student - minside (oslomet.no)
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- Har en grunnleggende forståelse av hva som ligger i personvern og hva et godt personvern er
- Har kunnskap om hvordan personvern og identitetshåndtering er knyttet sammen
- Har en grunnleggende forståelse av hvordan teknologi støtter i sikring av godt personvern og sikker identitet. (Personvern-teknologi og identitetsteknologi)
- Er bevisst på etiske så vel som legale aspekter ved personvern inkludert GDPR.
- Er bevisst hvordan personvern-teknologi benyttes / kan benyttes i næringsliv og offentlig forvaltning
Ferdigheter
Studenten:
- Kan implementere enkle anvendelser av identitetsteknologi. For eksempel: bruk av to-faktor autentisering, biometri etc.
- Kan benytte personvern- og identitetsteknologi for anvendelser som håndtering av samtykke, sammenkobling av flere kilder sammen for å fastslå riktig identitet etc.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan anvende sin kunnskap om personvern- og identitetsteknologi for å løse problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
Læringsutbytte
Veiledning med intern og/eller ekstern veileder.
Studentene får tilgang til relevante online-ressurser, og får veiledning av intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt innenfor Personvern- og identitetsteknologi i samarbeid med relevante eksterne aktører som bedrifter eller statlige organisasjoner. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Omfang 2500 ord (+/- 10 %)
Vurdering og eksamen
Prosjektrapport.
Prosjektrapport skrevet individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter, på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av teknologiene og metodene som har blitt benyttet. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Sensorordning
10 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.