Programplaner og emneplaner - Student
DATA3770 Helseteknologi-prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health technology project
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.
Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Studentgruppen er ansvarlig for å finne et relevant prosjekt i samarbeid med en veileder hos et aktuelt fagmiljø. I tillegg får hver student/studentgruppe en intern veileder ved Institutt for IT.
Prosjekt kan utføres på sommeren. Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
-
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
- har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
- har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse begrepene.
- kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
- kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
- kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
-
Vurdering og eksamen
Prosjektrapport individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter, på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av eHelse og helseteknologi. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
I gruppeprosjekt vil alle studentene i gruppen få samme karakter.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.