EPN-V2

DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Augmented Reality / Virtual Reality Project
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde;tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    I tillegg til prosjektene som tilbys, kan;studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder).;Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren;før prosjektstart.

  • Anbefalte forkunnskaper

    The course builds on computer science courses from the first year of the programme.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
    • grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og;Google Cardboard.
    • en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
    • kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
    • kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
    • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
    • kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR;og Mixed Reality arkitektur.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter.

    Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

    • Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
    • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
    • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
    • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
    • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
    • Fristene for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

    Frist for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren);

    Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 %

    Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.