Programplaner og emneplaner - Student
DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Augmented Reality / Virtual Reality Project
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- 
    InnledningStudenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter. Målet er å gi studentene en introduksjon til AR og VR teknologier, mens de løser et kommersielt problem i form av omfattende prosjektarbeid med arbeidsmengde;tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode. I tillegg til prosjektene som tilbys, kan;studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder).;Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren;før prosjektstart. 
- 
    Anbefalte forkunnskaperThe course builds on computer science courses from the first year of the programme. 
- 
    ForkunnskapskravIngen ut over opptakskrav. 
- 
    LæringsutbytteEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten har: - grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, og visualisering.
- grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens og;Google Cardboard.
- en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.
 Ferdigheter Studenten: - kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
- kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
- kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.
 Generell kompetanse Studenten: - kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
- kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR;og Mixed Reality arkitektur.
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerVeiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene kan arbeide individuelt eller i grupper på opp til fem studenter. Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterFølgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen: - Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
- Fristene for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
 Frist for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart. 
- 
    Vurdering og eksamenSkriftlig prosjektrapport (100% av karakteren); Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 % Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering. Eksamensresultat kan påklages. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkGradert skala A-F. 
- 
    SensorordningTo interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.