EPN

DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Augmented Reality / Virtual Reality Project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift.

Forutsetningen for å kunne ta AR/VR prosjekt er at studenten avtaler prosjekttemaet med en aktuell bedrift og/eller en intern veileder ved OsloMet før semesterstart.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår. Prosjekt kan utføres på sommeren.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, visualisering, etc.
  • grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens, Google Cardboard, Zed mini, etc.
  • en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
  • kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
  • kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
  • kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.

Arbeids- og undervisningsformer

Studentgruppene vil få en grunnleggende innføring i AR og VR-teknologi begynnelsen av prosjektperioden gjennom en rekke online-ressurser.

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

Prosjektene velges/tildeles senest ved semesterstart. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • Studentgruppene må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å løse sitt prosjekt.

Frist for prosjektskissen vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Prosjektrapport. Gruppene (på 3-5 studenter) leverer en prosjektrapport på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av Augmented Reality og Virtual Reality-teknologi og deres anvendelser. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.