Studieinfo emne DATA3760 2018 HØST
DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Augmented Reality / Virtual Reality Project
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
Innledning
Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift.
Forutsetningen for å kunne ta AR/VR prosjekt er at studenten avtaler prosjekttemaet med en aktuell bedrift og/eller en intern veileder ved OsloMet før semesterstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår. Prosjekt kan utføres på sommeren.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, visualisering, etc.
- grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens, Google Cardboard, Zed mini, etc.
- en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.
Ferdigheter
Studenten:
- kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
- kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
- kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
- kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentgruppene vil få en grunnleggende innføring i AR og VR-teknologi begynnelsen av prosjektperioden gjennom en rekke online-ressurser.
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles senest ved semesterstart.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- Studentgruppene må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å løse sitt prosjekt.
Frist for prosjektskissen vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Vurdering og eksamen
Prosjektrapport. Gruppene (på 3-5 studenter) leverer en prosjektrapport på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av Augmented Reality og Virtual Reality-teknologi og deres anvendelser. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.