EPN-V2

DATA3760 Augmented Reality / Virtual Reality Project Course description

Course name in Norwegian
Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Studenten gjennomfører et prosjekt innenfor Augmented Reality eller Virtual Reality, fortrinnsvis i samarbeid med en relevant IT-bedrift.

Forutsetningen for å kunne ta AR/VR prosjekt er at studenten avtaler prosjekttemaet med en aktuell bedrift og/eller en intern veileder ved OsloMet før semesterstart.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår. Prosjekt kan utføres på sommeren.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • grunnleggende kunnskap om ulike anvendelsesområder knyttet til AR/VR inkludert helse, undervisning, bygg, spill og underholdning, visualisering, etc.
  • grunnleggende kunnskap om software- og hardware-teknologiene som ligger til grunn for AR/VR, og aktuelle plattformer som Microsoft Hololens, Google Cardboard, Zed mini, etc.
  • en forståelse for de forretningsmessige aspektene av VR, AR og Mixed Reality.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan designe og implementere enkle anvendelser av AR/VR for en aktuell plattform
  • kan løse praktiske industrirelevante eller samfunnsrelevante problemer ved hjelp av AR/VR
  • kan identifisere mulige anvendelser av VR, AR og Mixed Reality, og deres plass i en verdikjede.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende AR/VR- prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om temaer knyttet til AR/VR
  • kan beskrive hovedkarakteristikkene av VR, AR og Mixed Reality-systemer, samt hovedkomponentene i et VR, AR og Mixed Reality arkitektur.

Teaching and learning methods

Studentgruppene vil få en grunnleggende innføring i AR og VR-teknologi begynnelsen av prosjektperioden gjennom en rekke online-ressurser.

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

Prosjektene velges/tildeles senest ved semesterstart.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • Studentgruppene må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å løse sitt prosjekt.

Frist for prosjektskissen vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Assessment

The digitalization of medical and health care systems depends on medical devices with perception (i.e., sensing) and control (i.e., actuation) capabilities. To do their work, sensors and actuators require a transduction mechanism, such as that often provided by a mechanical element in the physical sensors. Generally stated, the transduction mechanism converts nonelectrical parameters to electrical ones in a calibrated way. This course covers the definitions and structure of the sensors and actuators with a focus on medical and health care applications. In addition, the course introduces analytical methods and tools for multivariate calibration and evaluation of sensors and actuators.

Permitted exam materials and equipment

No formal requirements over and above the admission requirements.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.