EPN-V2

DATA3740 IT-Innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
IT-Innovation and entrepreneurship project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Entreprenørskapsprosjekt: Studenten gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med en relevant oppstartsbedrift. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-oppstartsbedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

HiOA vil tilrettelegge for å koble en eller flere studenter i gruppe med et egnet prosjekt i en oppstartsbedrift. Forutsetningen for at bedriften kan delta er å stille med et godkjent IT-entreprenørskapsprosjekt og en kompetent veileder i bedriften. Videre vil HiOA stille med en intern veileder ved HiOA. Studentene vil utvikle en prototype for et produkt som er relevant for oppstartsbedriften, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet i oppstartsbedriftens teknologi.

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret. Prosjekt kan utføres på sommeren.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal:

  • bli kjent med sentrale problemstillinger knyttet til innovasjon og entreprenørskap.
  • forstå forretningsprosesser og organisatoriske strukturer i en oppstartsbedrift.
  • ha grunnleggende oversikt over muligheter for finansiering og støtte til oppstartsbedrifter
  • ha innsikt i innovasjonsprosesser og utvikling av teknologi fra idé til prototype

Ferdigheter

Studenten kan:

  • ta et produkt eller en tjeneste gjennom de forskjellige fasene fra ide, design og utvikling til implementasjon og evaluering av prototype
  • selvstendig gjennomføre et IT-prosjekt innenfor rammene av et oppstartsselskap og behersker grunnleggende problemstillinger som kjennetegner entreprenørskapsprosesser
  • kommunisere skriftlig og muntlig de tekniske og forretningsmessige problemstillingene relevante til prosjektets temaområde, inkludert prosjektplan, prosjektaktiviteter og resultater til både en tekniskkyndig og ikke tekniskkyndig publikum

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet.
  • definere et problem og foreslå mulige innovative løsninger
  • være i stand til å evaluere viktigheten av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner i oppstartsselskaper

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledningstimer med intern og ekstern veileder. Studentene vil arbeide alene eller i grupper på 2-5 studenter ved å gjennomføre et IT-prosjekt i en oppstartsbedrift.

Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.

Oppstartsselskaper vil bli rekruttert igjennom eksisterende nettverk. Disse selskapene spiller inn konkrete prosjektforslag som blir evaluert og kvalitetssikret av HiOA og utvalgte eksterne ressurser. Studentene kobles med konkrete prosjekter basert på egnethet og interesse. Samtlige prosjekter skal ha intern og ekstern veileder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å få en karakter i faget:

Det skal inngås en avtale mellom oppstartsselskapet og studenten(e) og denne må godkjennes av veileder ved HiOA før prosjektet kan begynne.

Vurdering og eksamen

Prosjektrapport på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av entreprenørskapssprosesser og metodene som har blitt benyttet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.