EPN-V2

DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to IT research
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten(e) selv;finne;et relevant forskningsprosjekt som er en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Studenten(e) må få;formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, delprosjekt som studentgruppen skal utføre skal defineres.;Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
  • har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
  • forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.

Ferdigheter

Studenten kan:; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;

  • anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
  • søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
  • reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
  • gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
  • vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter i et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe.

Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
  • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.

Fristene for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren);

Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 %

Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare grunnprinsippene for hvordan et operativsystem organiserer all ressursbruk og gjør det enklere og mer effektivt for vanlige brukere og applikasjoner å bruke en datamaskin
  • gjøre rede for hvilke operativsystemer som er de mest sentrale og forklare forskjellen på dem
  • forklare oppbyggingen av en datamaskin og hvordan operativsystemet styrer den
  • gjøre rede for multitasking, CPU-scheduling, prosesser, tråder og synkronisering
  • forklare hvordan operativsystemet organiserer bruk av cache og internminne
  • gjøre rede for harddisker og filsystemer
  • kunne analysere og forklare konkrete hendelsesforløp når man kjører programvare på og bruker et operativsystem
  • gjøre rede for virtualiseringsteknologier

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kommunisere med og styre operativsystemet fra kommandolinjen på Linux og Windows
  • lage nye brukere og grupper, sette rettigheter for filer og mapper på Linux og Windows
  • bruke pipes og omdirigering til å sette sammen enkle kommandoer til å løse komplekse oppgaver på Linux og Windows
  • løse konkrete oppgaver relatert til operativsystemer ved hjelp av scripting for Linux og Windows
  • bruke scriptspråk til filbehandling, array og hash, samt regulære uttrykk

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • utveksle og drøfte problemstillinger om operativsystemer
  • gi anbefalinger om bruk og anskaffelse av operativsystemer
  • raskt sette seg inn i ny teknologi relatert til operativsystemer
  • vurdere og anbefale hvilke script- eller programmerings-språk som er best egnet til å løse et konkret datateknisk problem
  • hjelpe vanlige brukere å løse oppgaver relatert til operativsystemer

Sensorordning

Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller studentassistent. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse på maksimalt 3 studenter.