EPN-V2

DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to IT research
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten(e) selv;finne;et relevant forskningsprosjekt som er en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Studenten(e) må få;formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, delprosjekt som studentgruppen skal utføre skal defineres.;Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet.

    Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
    • har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
    • forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.

    Ferdigheter

    Studenten kan:; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;

    • anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
    • søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
    • reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
    • gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
    • vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter i et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe.

    Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

    Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.;

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

    • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
    • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
    • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
    • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
    • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.

    Fristene for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren);

    Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 %

    Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.