Programplaner og emneplaner - Student
DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to IT research
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten(e) selv finne et relevant forskningsprosjekt som er en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Studenten(e) må få formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, delprosjekt som studentgruppen skal utføre skal defineres. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
- har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
- forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
- søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
- reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
- gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
- vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen består av to-deler:
1: Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer som teller 60 %
2: Prosjektrapport om prosjekt som teller 40 %
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt utenom kommunikasjon med andre.
Del 2: Alle hjelpemidler tillatt.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon i plenum. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Emnet bygger på Fysikk & kjemi MEK1100/Fysikk MEK1400 og Mekanikk MAPE1300.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.