Programplaner og emneplaner - Student
DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to IT research
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten(e) selv;finne;et relevant forskningsprosjekt som er en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Studenten(e) må få;formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, delprosjekt som studentgruppen skal utføre skal defineres.;Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
- har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
- forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.
Ferdigheter
Studenten kan:; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;
- anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
- søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
- reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
- gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
- vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
-
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter i et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe.
Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.;
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren);
Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 %
Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.