EPN-V2

DATA3730 Introduksjon til IT-forskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to IT research
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Forskningsrelevant prosjekt: Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Forutsetningen for å kunne ta dette emnet er at studentgruppen finner et relevant forskningsprosjekt, får formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, og at det defineres et delprosjekt som studentgruppen skal utføre. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved OsloMet.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
  • har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
  • forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
  • søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
  • reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
  • gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
  • vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • Studentgruppene må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å løse sitt prosjekt.

Frist for prosjektskissen vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Opptak til studiet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • bli bevisst om en rekke problemstillinger knyttet til IT.
  • utvikle en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer.

Ferdigheter

Studenten:

  • kunne anvende teoretisk kunnskap i en IT-bransje sammenheng.
  • kunne løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet ti IT.

Generell kompetanse

Studenten:

  • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
  • definere et problem og mulige løsninger
  • inneha forståelse av betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
  • kunne utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig

Vurderingsuttrykk

Jevnlig oppfølging av prosjektarbeidet (ukentlig). Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.

Sensorordning

Tre obligatoriske arbeider må være godkjent for å kunne avlegge slutteksamen. Frist for innlevering av de obligatoriske arbeider og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.