EPN-V2

DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Community outreach project
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet gjennomfører studentene et IT-prosjekt for å skape interesse for IT-utdanningene. For å nå publikumet, skal studentene presentere prosjektet på et relevant arrangement, som for eksempel utdanningsmesser, skolebesøk, åpen dag, osv. Andre relevante samfunnskontakt-prosjekter kan også vurderes i samråd med veileder.

Forutsetning for å kunne ta samfunnskontakt prosjekt er at studenten avtaler prosjekt-temaet med en intern veileder ved OsloMet og får prosjekttemaet godkjent av emneleder før semesterstart.

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

Forkunnskapskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:

  • Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
  • En innleveringsoppgave i grupper;med et omfang på 5-10 sider knyttet til det matematikkfaglige innholdet i emnet. ;

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • er bevisst relevante samfunnsmessige problemstillinger knyttet til teknologiutviklingen
  • behersker flere metoder for å kommunisere informasjon om teknologiutvikling til et variert publikum.
  • forstår de forskjellig faktorene som påvirker forståelse for IT og motivasjon til å lære mer om IT-relaterte problemstillinger.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • presentere et teknisk produkt eller prosjekt på en forståelig måte til et publikum med variert nivåer av faglig kunnskap om IT
  • presentere og diskutere rollen som IT spiller i samfunnet, med aktuelle eksempler fra hverdagslivet, nyhetssaker og populærkulturen.
  • beherske metoder for å engasjere og involvere publikum gjennom gjenkjennelige eksempler og gode historier.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • presentere og diskutere IT-relaterte temaer til et bredt publikum.
  • kommunisere klart skriftlig og muntlig om IT-relaterte problemstillinger til et publikum som ikke nødvendigvis er datakyndig.
  • motivere og engasjere et variert publikum ved hjelp av aktuelle problemstillinger innen IT

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell, skriftlig posterpresentasjon av kunnskapsoppsummering av et selvvalgt tema med påfølgende muntlig stasjonseksamen. På stasjonene vil studenten få spørsmål både om posteren og læringsutbyttene i emnet mer generelt. Eksamenens varighet er på ca. 60 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan posteren omarbeides i tråd med begrunnelser for karakteren. Muntlig stasjonseksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Eksamensform: Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • Prosjektrapport på 3000-4000 som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studenten har en grunnleggende forståelse av prosesser og metoder som har blitt benyttet.
  • Videopresentasjon på 15 minutter som demonstrerer læringsutbyttet som studentene har oppnådd under arbeidet med prosjektet.

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Interne sensorer.

Vurderingsuttrykk

Dette emnet har to hovedområder. Det ene hovedområdet er matematikkens egenart, filosofi og historie. Disse aspektene behandles med tallteori som hovedeksempel. Det andre hovedområdet er teorier om læring - hvordan utvikler elever matematisk kompetanse? Elevers holdninger og selvoppfatning er en del av dette. Her går vi i dybden på ulike overordnede teorier.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.