EPN-V2

DATA3710 Praktisk IT-prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
IT project in practice
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studentene;gjennomføre;et IT-prosjekt ved en relevant bedrift, en offentlig organisasjon eller en ideell organisasjon, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter, med arbeidsmengde;tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

    Studentene vil arbeide med et produkt; eller en tjenste som er relevant for oppdragsgiveren, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet for;en teknologi allerede i bruk hos oppdragsgiveren.

    I tillegg til prosjektene som tilbys, kan;studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder).;Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.

    Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.;

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten skal:

    • ha oversikt over de forskjellige fasene i det praktiske arbeidet med utvikling av IT-løsninger i en bedrift eller en organisasjon
    • ha en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer
    • forstå sin egen rolle i en bedrift eller organisasjon.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • anvende teoretisk kunnskap om IT-utvikling til et konkret, reelt problemområde
    • planlegge, gjennomføre og løse praktiske problemer knyttet til IT-prosjekter.
    • anvende tekniske prinsipper for å utvikle IT-løsninger som løse ett eller flere reelle problemer.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • definere et problem og foreslå mulige løsninger til problemet
    • forstå betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
    • utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledning med intern og/eller ekstern veileder.;Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.

    Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

    • Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
    • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
    • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
    • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
    • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.

    Fristene for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren);

    Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 %

    Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.