Programplaner og emneplaner - Student
DATA3710 Praktisk IT-prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- IT project in practice
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I dette emnet skal studentene;gjennomføre;et IT-prosjekt ved en relevant bedrift, en offentlig organisasjon eller en ideell organisasjon, individuelt eller i gruppe på opp til 5 studenter, med arbeidsmengde;tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidsmengden tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Studentene vil arbeide med et produkt; eller en tjenste som er relevant for oppdragsgiveren, eller utvikle og implementere ny funksjonalitet for;en teknologi allerede i bruk hos oppdragsgiveren.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan;studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder).;Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektstart.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
-
Anbefalte forkunnskaper
Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.;
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal:
- ha oversikt over de forskjellige fasene i det praktiske arbeidet med utvikling av IT-løsninger i en bedrift eller en organisasjon
- ha en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer
- forstå sin egen rolle i en bedrift eller organisasjon.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende teoretisk kunnskap om IT-utvikling til et konkret, reelt problemområde
- planlegge, gjennomføre og løse praktiske problemer knyttet til IT-prosjekter.
- anvende tekniske prinsipper for å utvikle IT-løsninger som løse ett eller flere reelle problemer.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et problem og foreslå mulige løsninger til problemet
- forstå betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
- utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Veiledning med intern og/eller ekstern veileder.;Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
- Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.
Fristene for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektrapport (100% av karakteren);
Skriflig prosjektrapport levert på slutten av semesteret. individuelt eller i gruppe (maks. 5; studenter),;3000 ord +/-10 %
Normalt får alle i gruppen samme karakter, men under eksepsjonelle omstendigheter kan individuelle karakterer tildeles etter prosjektveilederen(e) og studieleder sin vurdering.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.