EPN-V2

DATA3710 Praktisk IT-prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
IT project in practice
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende forståelse for juridisk metode
  • kunnskaper om prinsippene som ligger til grunn for all forvaltning, herunder legalitetsprinsippet
  • inngående kunnskaper om saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven
  • kjennskap til reglene om ugyldighet ved myndighetsutøvelse
  • kunnskaper om allmennhetenes innsynsrett etter offentlighetsloven
  • oversikt over kontrollordningene med forvaltningen

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende lovteksten som rettskilde og drøfte og ta standpunkt til forvaltningsrettslige spørsmål på en forsvarlig juridisk måte.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg sentralt fagstoff og anvende dette skriftlig i teoretiske og praktiske oppgaver.

Anbefalte forkunnskaper

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieåret.;

Forkunnskapskrav

Undervisningen i emnet består i hovedsak av forelesninger, gruppeundervisning og oppgaveløsning.

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studenten skal i løpet av emnet levere ett skriftlig, individuelt arbeidskrav på maksimum åtte sider.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på fem timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en obligatorisk introduksjonssamling.
  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
  • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret,;individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål.

Fristene for prosjektskissen og møtereferater;vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A - F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Rebecca Schmidt

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.