Programplaner og emneplaner - Student
DATA2600 Assistive and welfare technologies Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assistive and welfare technologies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hjelpemidler («assistive technologies» - AT) er utstyr som brukes til å øke, vedlikeholde eller forbedrefunksjonelle evner hos personer med nedsatt funksjonsevne. Hjelpemidler kan bidra til at personer mednedsatt funksjonsevne kan ta del i sosiale aktiviteter, studier og arbeidsliv, og kan gi større uavhengighet og kontroll over egen tilværelse.
Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre denenkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet forbrukeren. Velferdsteknologi kan gi bedre tjenester for hjemmeboende eldre, pasienter i sykehjem, innen rus og psykisk helse og personer med nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene.
I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste løsninger innenhjelpemiddel- og velferdsteknologi
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap,ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten• kjenner de viktigste teknologiske hjelpemidler og velferdsteknologier som er i bruk i dag, og har engrunnleggende forståelse av hvordan disse fungerer• har grunnleggende kunnskap om sensoriske, fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser ogkonsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse • har kunnskap om hjelpemiddel- og velferdsteknologi i helse- og samfunnsmessig kontekst• har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at teknologiske systemer kan fungere for brukere med nedsatt funksjonsevneFerdigheter
Studenten• kan sette seg inn i ulike brukeres behov, og foreslå og implementere teknologiske tilretteleggingstiltak• kan vurdere brukergrensesnitt opp mot en brukers tilretteleggingsbehov
Generell kompetanseStudenten• kan reflektere over hvordan teknologi kan assistere mennesker med og uten funksjonsnedsettelser• kan forstå, formidle og implementere løsninger for ulike brukerbehov• kan reflektere over etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse ogmiljø
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledningstimer. Studenten arbeider individuelt og i grupper (to til fire studenter).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere, skriftlig rapport på ca. 20 sider)
- •Et individuelt prosjekt (skriftlig rapport på ca. 20 sider)
I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.