EPN-V2

DATA2410 Datanettverk og skytjenester Emneplan

Engelsk emnenavn
Networking and cloud computing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal tilegne seg kunnskaper om TCP/IP og de ulike protokollene som benyttes på internett. Studentene skal forstå hvordan internett fungerer i dag og hvilke komponentene som bygger opp et datanettverk. Studenter skal tilegne seg innsikt i moderne teknologi for skytjenester. De skal gjennom praktiske øvelser få kunnskap om datapakkenes oppbygning og ulike skytjenestearkitektur.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • utvalgte sentrale juridiske problemstillinger i skolehverdagen
    • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
    • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
    • hvordan sentrale idéer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
    • perspektiver på identitet, kjønn og likestilling
    • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
    • pedagogisk utviklingsarbeid og prosjektarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
    • reflektere over populærkulturelle medieuttrykk og relatere dette til barn og unges sosialisering og identitetskonstruksjon
    • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
    • samarbeide med kolleger og eksterne samarbeidspartnere om å tilrettelegge undervisning for elever med særskilte behov

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
    • kan ta initiativ til å samarbeide med kolleger om bruk av kunstfaglige tilnærminger i pedagogiske opplegg
    • kan bruke relevant fagterminologi i kommunikasjon med ulike målgrupper
    • kjenner til nyere forskning på fagfeltet
    • kan bidra til fornying av pedagogisk virksomhet innen fagområdet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

    Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

    • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
    • Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:

    • Eksamensdel 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 2000-2500 ord), som teller 60 %. Vurderes av intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 1 kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
    • Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen, som teller 40 %. Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 2 kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

  • Sensorordning

    Eksamensdel 1

    Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Eksamensdel 2

    Vurderes av intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.