Programplaner og emneplaner - Student
DATA2410 Datanettverk og skytjenester Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Networking and cloud computing
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2023
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- 
    
Innledning
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om TCP/IP og de ulike protokollene som benyttes på internett. Studentene skal forstå hvordan internett fungerer i dag og hvilke komponentene som bygger opp et datanettverk. Studenter skal tilegne seg innsikt i moderne teknologi for skytjenester. De skal gjennom praktiske øvelser få kunnskap om datapakkenes oppbygning og ulike skytjenestearkitektur.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
Anbefalt gjennomført og bestått Pedagogikk 1
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- utvalgte sentrale juridiske problemstillinger i skolehverdagen
 - yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
 - skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
 - hvordan sentrale idéer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
 - perspektiver på identitet, kjønn og likestilling
 - likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
 - pedagogisk utviklingsarbeid og prosjektarbeid
 
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
 - reflektere over populærkulturelle medieuttrykk og relatere dette til barn og unges sosialisering og identitetskonstruksjon
 - legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring
 - samarbeide med kolleger og eksterne samarbeidspartnere om å tilrettelegge undervisning for elever med særskilte behov
 
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser
 - kan ta initiativ til å samarbeide med kolleger om bruk av kunstfaglige tilnærminger i pedagogiske opplegg
 - kan bruke relevant fagterminologi i kommunikasjon med ulike målgrupper
 - kjenner til nyere forskning på fagfeltet
 - kan bidra til fornying av pedagogisk virksomhet innen fagområdet
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
 - Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to eksamensdeler:
- Eksamensdel 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager (ca. 2000-2500 ord), som teller 60 %. Vurderes av intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 1 kan påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
 - Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen, som teller 40 %. Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensdel 2 kan ikke påklages. Eksamen gjennomføres i andre semester.
 
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
 - 
    
Sensorordning
Eksamensdel 1
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Eksamensdel 2
Vurderes av intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
 - 
    
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1200.