EPN-V2

DATA1600 Programutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Program Development
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet skal gi studenten videregående ferdigheter innen imperativ programmering og programutvikling. Emnet bygger på grunnleggende forståelse og ferdigheter innen programmering (DAPE1400 eller tilsvarende). Det er forventet av studentene har fulgt emnet «Programmering» i forkant av emnet «Programutvikling». Selv om det ikke er en forutsetning at «Programmering»-emne er bestått for å melde seg på «Programutvikling»-emnet, er det sterkt anbefalt å ta «Programmering» før «Programutvikling». Pensum og materiale som dekkes i kurset «Programmering» ansees som kjent og vil ikke dekkes igjen i kurset «Programutvikling». Merk at emnet «Grunnleggende programmering» og «Webprogrammering» ikke er tilstrekkelige.

Anbefalte forkunnskaper

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og veiledningstimer. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter, i enkelte tilfeller kan oppgaver leveres individuelt (og da etter søknad). Tidsfrister og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart. Det forventes at studentene følger forelesninger og øvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 2 oppgaver (gruppearbeid)
  • 1 individuell prøve av 45 minutters varighet (uten bruk av hjelpemidler)

Vurdering og eksamen

Prosjektarbeid i gruppe der arbeidets dokumenterte resultat vurderes ut ifra programkode. Omfanget av oppgaven regnes som relativt stort (flere tusen linjer i programkode).

Prosjektarbeidet skal utføres i gruppe (gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter, i enkelte tilfeller kan oppgaver leveres individuelt, og da etter søknad), men studentene mottar en individuell vurdering som tar høyde for students bidrag inn i gruppa, i tillegg til det totale resultatet.

Eksamensresultat kan påklages. Ved ny og utsatt eksamen skal 6-timers skriftlig eksamen bli benyttet.

Hjelpemidler ved eksamen

Individuell, skriftlig eksamen over 5 timer. Temaer kan hentes fra Emne 1 og 2, med unntak av de delene som er eksaminert i forbindelse med prosjektoppgaven.

Avsluttende karakter i Samfunnsfag for 5.-10. trinn oppnås når alle G5SAM3101, G5SAM3201, G5SAM3300 og G5SAM3400 er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis gradert karakter A-F.

Vurderingsuttrykk

Tilgang til egenproduserte notater. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

Sensorordning

Gradert karakter A-F

Emneoverlapp

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10.trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.