Programplaner og emneplaner - Student
DATA1600 Programutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Program Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet skal gi studenten videregående ferdigheter innen imperativ programmering og programutvikling. Emnet bygger på grunnleggende forståelse og ferdigheter innen programmering (DAPE1400 eller tilsvarende). Det er forventet av studentene har fulgt emnet «Programmering» i forkant av emnet «Programutvikling». Selv om det ikke er en forutsetning at «Programmering»-emne er bestått for å melde seg på «Programutvikling»-emnet, er det sterkt anbefalt å ta «Programmering» før «Programutvikling». Pensum og materiale som dekkes i kurset «Programmering» ansees som kjent og vil ikke dekkes igjen i kurset «Programutvikling». Merk at emnet «Grunnleggende programmering» og «Webprogrammering» ikke er tilstrekkelige.
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Teoretisk stoff vil stort sett bli formidlet gjennom forelesninger, seminarer og praktisk eksemplifisering. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske øvinger. Dramametoder vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Forestillinger/framvisninger foregår i prosjektarbeidsform med veiledning og instruksjon.
Studiet er i stor grad basert på at læring foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og aktivt medvirker i undervisning og gruppearbeid. Det gjøres oppmerksom på at studiet er meget krevende, og at studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne.
I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk.
Praksis
Emnet innehar dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Teamkoordinator har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.
Dramapraksis består av undervisningsopplegg utprøvd på medstudenter og av om lag fire dagers praksis i vårsemesteret. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden. Det skal leveres en skriftlig rapport om praksis.
Fortellerpraksis består av eventyrfortelling i grunnskolen. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.
Praksis våren 2021 pga Covid-19:
Emnet innehar dramapraksis og fortellerpraksis. Gjennomføring av slik praksis er arbeidskrav og må være vurdert til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.Teamkoordinator har ansvar for organisering av praksis i samarbeid med faglærer. Faglærer har ansvar for å forberede praksis i samarbeid med teamet og skaffe praksissted.Dramapraksis består av gjennomføring av et dramapedagogisk opplegg i gruppe for en gitt målgruppe, med en tilhørende skriftlig refleksjon over arbeidet. Praksis kan ved behov gjennomføres digitalt. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden. Fortellerpraksis består av eventyrfortelling for medstudenter. Faglærerne har hovedansvaret for oppfølging og veiledning i praksisperioden.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- polymorfisme
- designmønstre, arkitektur, og modellering
- rekursive funksjoner
- alternative programmeringsstiler i Java, som generisk, funksjonell, og samtidig (concurrent) programmering
Ferdigheter
Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:
- abstraksjoner og grafiske brukergrensesnitt
- unntakshåndtering, enhetstesting, og debugging
- filbehandling og strømmer
- tekstmanipulering og regulære uttrykk
- algoritmer og datastrukturer i Java Collections
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter i grupper
- bruke moderne programmeringsmiljøer samt lagrings- og distribusjonsverktøy
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og veiledningstimer. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter, i enkelte tilfeller kan oppgaver leveres individuelt (og da etter søknad). Tidsfrister og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart. Det forventes at studentene følger forelesninger og øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 oppgaver (gruppearbeid)
- 1 individuell prøve av 45 minutters varighet (uten bruk av hjelpemidler)
Vurdering og eksamen
Drama er en estetisk erkjennelsesform. Gjennom opplevelse av andres og skaping av egne dramatiske uttrykk, utforskes grunnleggende livsspørsmål. Drama og teater utgjør vesentlige deler av kulturlivet både i amatør- og yrkessammenheng og inngår i skolens undervisning på alle trinn.
Drama er også et estetisk kommunikasjonsfag og har sin forankring både i teaterkunsten og i pedagogikken. Drama forener aspekter ved begge disse i et eget fag. Forankringen i teaterkunsten synliggjøres gjennom vektlegging på ferdigheter i og kunnskaper om teatrets historie, teatrets formspråk, dramaturgiske virkemidler, agering, strukturering av spill m.m. Den pedagogiske forankringen synliggjøres ved at drama knytter lærings- og oppdragelsesarbeid opp mot barns utvikling gjennom lek og andre skapende aktiviteter. Noe av det spesielle ved drama er at man benytter egen kropp og stemme som dramatiske uttrykksmidler i samspill med andre. Drama kan derfor fremme den personlige og sosiale utviklingen ved bruk av fantasi, kreativitet, formgiving og samarbeidsevne.
Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til generelle drama- og teaterpedagogiske emner
- har kunnskap om ulike retninger i dramapedagogikk og dramahistorikk
- har kunnskap om drama i læreplaner
- har fagdidaktisk kunnskap
- har kunnskap om hovedepoker i teatrets historie
- har kunnskap om fortellertradisjon
- har kunnskap om teatrets formspråk
- har kunnskap om teatrets virkemidler
- har kunnskap om dramaturgi
- har kunnskap om teaterproduksjon
- har kunnskap om skuespillertrening
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere drama og teatervirksomhet primært for barn og ungdom
- kan sette i scene sammen med barn og unge fra ulike kulturer
- behersker de forskjellige uttrykksformene i faget
- behersker muntlig formidling
- behersker dans og bevegelse
- behersker uttrykk og samspill
- har grunnleggende skuespillertrening
- kan bruke IKT som læringsverktøy i drama
Generelle kompetanse
Studenten
- har innsikt i ulike teaterformer og sekundære uttrykk
- kan reflektere omkring dramafaglige problemstillinger
- kan gjøre bruk av teaterhistoriske kunnskaper
- kan gjøre bevisste estetiske vurderinger
- kan vurdere eget arbeid både mht. prosess og produkt
- har utviklet bruken av sine skapende evner og fantasi
- har utviklet innsikt i mellommenneskelige forhold og det flerkulturelle samfunn
Emneoverlapp
Arbeidskrav våren 2021 pga. Covid-19:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
I hovedområde dramapedagogikk:
- Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
I hovedområde teaterkunnskap:
- To fortellerrunder for medstudenter.
- Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien
- En digital fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
- En skriftlig forestillingsanalyse (hver på ca. 1500-2000 ord).
I delen uttrykk og samspill:
- Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
- Aktiv deltakelse i én større teaterproduksjon i vårsemesteret.
I dramapraksis og fortellerpraksis:
- Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
- En skriftlig rapport om praksisperioden (ca 2500 ord).
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.
Arbeidskrav tidligere:
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
I hovedområde dramapedagogikk:
- Utvikling av et lærer-i-rolle-forløp som utprøves på medstudenter og en skriftlig teoretisk refleksjon knyttet til dette. Lærer-i-rolle-forløpet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Utvikling av ett forumspill som utprøves på medstudenter. Forumspillet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
I hovedområde teaterkunnskap:
- To fortellerrunder i skolen.
- Deltakelse i en produksjon av ett teaterstykke fra teaterhistorien.
- En muntlig fremstilling for medstudenter om en teaterfornyer.
- To skriftlige forestillingsanalyser (hver på ca. 1500-2000 ord).
I delen uttrykk og samspill:
- Fremføring av én innøvd selvvalgt monolog.
- Aktiv deltakelse i én større teaterproduksjon i vårsemesteret.
I dramapraksis og fortellerpraksis:
- Gjennomført dramapraksis og fortellerpraksis.
- En skriftlig rapport om praksisperioden (ca 5500 ord).
Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.