Programplaner og emneplaner - Student
DATA1600 Programutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Program Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
- har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
- har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
- har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
- har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
- har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
- har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
- har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
- har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
- har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
- har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
- kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
- kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
- kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
- kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
- kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
- kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
- kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
- kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
- har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
- har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
- har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
- har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
- kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
- har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
Anbefalte forkunnskaper
DAPE1400 Programmering eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.
Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.
Arbeids- og undervisningsformer
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
- Eksamensform: Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
- Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
- Sensorordning: To sensorer.
- Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
Pensumliste
Innføring i sosiologi og sosialantropologi
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 33-64, 77-89, 109-135, 149-163, 221-242]
Goffman, E. (2009). Stigma: Om afvigerens sociale identitet (B. Gooseman, Overs., 2. utg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur. [*] [Stigma og social identitet, s. 13-44]
Kassah, A. K. & Kassah, B. L. (2009). Funksjonshemning: Sentrale ideer, modeller og debatter . Bergen: Fagbokforl. [*] [Kap. 1: Modeller og tilnærminger, s. 18-29]
Merton, R. K. (1978). Den selvoppfyllende spådom. I D. Østerberg (Red.), Handling og samfunn: Sosiologisk teori i utvalg (s. 152-172). Oslo: Pax forlag.[*]
Oliver, M. (2009). Understanding disability: From theory to practice (2. utg.). New York: Palgrave Macmillan.[*] [The social model in context, s. 30-42]
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.[s. 18-33, 50-130, 163-228, 237-248]
Innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori
Fiva, J. H., Hagen, T. P. & Sørensen, R. J. (2014). Kommunal organisering: Effektivitet, styring og demokrati(7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.[s. 49-67]
Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-3, 5-11 og 14]
Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1-6 og 9]
Innføring i juridiske emner
Helsedirektoratet. (2012). Helsepersonelloven med kommentarer. Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/207/Helsepersonelloven-med-kommentarer-IS-8-2012.pdf [Kap. 1 til og med kap. 11] [146 sider]
Kjønstad, A. & Syse, A. (2012). Velferdsrett I: grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[**] [3.1 til og med 3.3, 10.1 til og med 10.6 og 10.8 til og med 10.9] [79 sider]
Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[kap. 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18 og 19][192 sider]
Norges domstoler. (2016). De alminnelige domstolene. Hentet 30.08.2016 frahttps://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/
Norges domstoler. (2016). Høyesterett. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Hoyesterett/
Norges domstoler. (2016). Lagmannsrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Lagmannsrettene/
Norges domstoler. (2016). Tingrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Tingrettene/
Stortinget. (2015). Lovarbeidet. Hentet 30.08.2016 fra https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet/
Noter
* Ligger som PDF-filer på Fronter ved kursstart.** Finnes i kompendium.
(Pensumliste ajour: 2016-08-30 i APA 6th-stil v/lmb Biblioteket Kjeller)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 oppgaver (gruppearbeid)
- 1 individuell prøve av 45 minutters varighet (uten bruk av hjelpemidler)
Vurdering og eksamen
Prosjektarbeid i gruppe der arbeidets dokumenterte resultat vurderes ut ifra programkode. Omfanget av oppgaven regnes som relativt stort (flere tusen linjer i programkode).
Prosjektarbeidet skal utføres i gruppe (gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter, i enkelte tilfeller kan oppgaver leveres individuelt, og da etter søknad), men studentene mottar en individuell vurdering som tar høyde for students bidrag inn i gruppa, i tillegg til det totale resultatet.
Eksamensresultat kan påklages. Ved ny og utsatt eksamen skal 6-timers skriftlig eksamen bli benyttet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En eller to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS1600, ITPE1600, LO137A og LO137I. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.