EPN-V2

DATA1500 Databaser Emneplan

Engelsk emnenavn
Databases
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal tilegne seg kunnskaper om databasedesign og ferdigheter i bruk av relasjonsdatabaser. Videre skal de utvikle ferdigheter i konstruksjon og vedlikehold av databaser samt innsikt i flerbruker og flerlags databasearkitektur. De skal få kjennskap til XML og innsikt i programmering mot databaser.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • gjøre rede for hva et databasesystem er og hvilke deler det består av
    • gjøre rede for hva nosql-databaser;er og hvor dette benyttes
    • forklare hva transaksjoner er og hvordan de utføres
    • gjøre rede for bruk av indekser og ulike måter å lagre filene fysisk
    • forklare hva et datavarehus er og hvordan dette skiller seg fra et databasesystem
    • gjøre rede for hvordan ER-modellering kombinert med normalformer gir relasjonsdatabaser med god struktur

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • designe databaser ved hjelp av ER-modellering
    • opprette databaser og benytte disse ved hjelp av språket SQL
    • opprette tabeller, håndtere data i databaser, håndtere brukere og rettigheter ved hjelp av SQL
    • utføre select og subselect spørringer ved hjelp av SQL
    • tegne ER-modeller og generere databasescript ved bruk av software

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • formidle hvordan databaser dokumenteres og designes med ER-modeller
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesning og arbeid med praktiske oppgaver. Ukeoppgavene vil samlet utgjøre grunnlag for innleveringsoppgavene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 12 individuelle oppgaver
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon har generelle progresjonsbestemmelser:

    • Emner tilsvarende minst 50 studiepoeng av første studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på andre studieår.
    • Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
    • For å kunne ta emnene MOK3900 Bacheloroppgave og MOKVPRAK Praksis må 120 studiepoeng være bestått.

    Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

  • Emneoverlapp

    Kunnskaper

    Studenten

    • har oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kan anvende dette på eget materiale

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke praktiske og teoretiske kunnskaper til å gjennomføre et bacheloroppgaveprosjekt
    • i en hver type bachelorprosjekt inngår det
      • presentasjon av tema og problemstilling
      • bruk av relevant teori og metode
      • drøfting av problemstilling i lys av teori og ervervede kunnskaper

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
    • er i stand til å gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid