EPN-V2

DAPE2101 Fysikk og kjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Physics and Chemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av to deler. Begge delene skal gi studentene grunnleggende realfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskapelig fundament for arbeid med de teknologiske emnene. Temaene er viktige for at dataingeniører skal kunne delta i faglige diskusjoner om teknologi og naturvitenskap. Videre vil arbeidet med emnet gi øvelse i å bruke matematisk programvare og gjøre studentene i stand til å utføre beregninger.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Emnet gir en innføring i det sentralnervøse grunnlaget for kognisjon og basalkunnskap om kognitiv psykologi. Kognitiv psykologi omfatter oppmerksomhet, sansing, persepsjon, handling, språklige prosesser, problemløsning, tenkning, læring og hukommelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på studiet

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare det nevrobiologiske grunnlaget for atferd
  • beskrive sentralnervesystemet og det perifere nervesystemet (dvs. grunnleggende oppbygning og hovedfunksjoner)
  • beskrive signaloverføring i hjernen og signalsubstanser
  • beskrive metoder for å studere hjernen, skader i hjernen og effekter på atferd
  • redegjøre for sentrale temaer innen kognitiv psykologi (for eksempel hukommelse, beslutningstaking, oppmerksomhet m.m.)

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap fra kognitiv psykologi til å forklare fenomen som involverer menneskelig tenkning og atferd

Generell kompetanse

Studenten kan

  • presentere fra kognitiv psykologi for planlegging, effektivisering e.l.

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. l tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene gruppevis skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. l løpet av emnet skal studentene ha 4 presentasjoner knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer.

Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % deltakelse på seminarene
  • Presentasjon av angitt fagstoff

Vurderingsuttrykk

Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Sensorordning

Ingen hjelpemidler tillatt