Programplaner og emneplaner - Student
DAPE2101 Fysikk og kjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physics and Chemistry
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet består av to deler. Begge delene skal gi studentene grunnleggende realfaglige kunnskaper og ferdigheter som er med på å legge et naturvitenskapelig fundament for arbeid med de teknologiske emnene. Temaene er viktige for at dataingeniører skal kunne delta i faglige diskusjoner om teknologi og naturvitenskap. Videre vil arbeidet med emnet gi øvelse i å bruke matematisk programvare og gjøre studentene i stand til å utføre beregninger.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten kan:
- gjøre rede for Newtons 3 lover i mekanikk og forklare hvordan disse bestemmer legemers bevegelse
- gjøre rede for begrepet arbeid som kurveintegral av kraften og energibevaring
- forklare begrepene konservative og ikke-konservative krefter og sette disse i sammenheng med termodynamikkens første lov
- gjøre rede for svingeligningen og dens løsninger for enkle tilfeller og beskrive svingninger
- gjengi bølgeligningen og dens analytiske løsninger for enkle tilfeller og beskrive bølgebevegelse
- gjøre rede for Fouriers lov for varmestrøm og dens sammenheng med varmeledningsligningen og termodynamikkens andre lov
- gjøre rede for grunnleggende elektromagnetiske størrelser, begreper og fenomener
- løse de vanligste ordinære og partielle differensialligningene som opptrer i fysikk analytisk og/eller numerisk ved hjelp av velkjente algoritmer
- forklare og løse viktige kjemiske likninger innen støkiometri
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper innen elektrokjemi
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne partikkelbaner i fysikk både analytisk og numerisk
- løse svingeligningen for enkle tilfeller analytisk og numerisk og visualisere løsningene
- løse den endimensjonale bølgeligningen numerisk og visualisere løsningene
- løse den endimensjonale temperaturligningen numerisk og visualisere løsningene
- anvende de matematiske og numeriske metodene for å beskrive og analysere fysiske fenomener, herunder presentere kvantitative løsninger på problemer innenfor temaene mekanikk, elektromagnetisme, termofysikk, faste stoffers fysikk og fluiddynamikk
- forklare gjeldende begrensinger ved beregningene nevnt ovenfor
- utføre enkle kjemiske beregninger innen støkiometri
- utføre enkle kjemiske beregninger innen elektrokjemi
Generell kompetanse
Studenten kan:
- forstå og formidle fysiske og kjemiske prinsipper og metoder, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kommunisere med andre fagpersoner med naturvitenskapelig bakgrunn om fysiske og kjemiske problemstillinger
- har innsikt i realfagenes betydning for ingeniørfaglig utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra lærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 1 individuell innlevering i fysikkdelen basert på bruk av programvare.
Vurdering og eksamen
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen i fysikkdelen på 3 timer, teller 70%. Gruppebasert prosjekt og rapportering i kjemidelen, teller 30%.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.
Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Forutsetningen for å kunne ta dette emnet er at studentgruppen finner et relevant prosjekt i samarbeid med en veileder hos et aktuelt fagmiljø. Dette vil normalt velges/tildeles under introduksjonsforelesningen. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved Institutt for IT.
Prosjekt kan utføres på sommeren. Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Vurderingsuttrykk
Ingen ut over opptakskrav.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
- har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
- har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.
Ferdigheter
Studenten:
- behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse.
- kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
- kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
- kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
- kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.