EPN-V2

DAPE2000 Mathematics 2000 with Statistics Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 2000 med statistikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

This course, together with Mathematics 1000, will give students an understanding of mathematical concepts, issues and solution methods with the focus on applications. The course will also give students an understanding of concepts in statistics and probability theory, problems and solution methods with the focus on applications in their own field and in the engineering field in general. ;

Recommended preliminary courses

Gradert skala A-F.;

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge The student is capable of:

  • using linear algebra to determine eigenvalues and solving systems of differential equations and solving second order linear differential equations with constant coefficients;
  • discussing functions of multiple variables and apply partial derivatives to various problems
  • explaining convergence and power series representations of functions
  • explaining key concepts in set theory, probability theory, parameter estimation, hypothesis testing and choice of model
  • explaining normal, binomial, Poisson and exponential probability distributions, as well as typical problems to which they can be applied

Skills

The student is capable of:

  • calculating eigenvectors and diagonalising matrices
  • applying diagonalisation of matrices to solve systems of differential equations
  • determining the convergence of series using the ratio test, and finding the Taylor series of known functions
  • describing and discussing functions of multiple variables using e.g. level curves and partial derivatives
  • determining and classifying critical points of functions of two variables
  • applying statistical principles and concepts from their own field
  • basic calculus of probability with discrete and continuous probability distributions and parameter estimation
  • calculating confidence intervals and testing hypotheses
  • applying mathematical tools to matrices and functions of two variables

General competence

The student is capable of:

  • identifying the connection between mathematics and their own field of engineering
  • transferring a practical problem from their own field into mathematical form, so it can be solved analytically or numerically
  • using mathematical methods and tools that are relevant to the field
  • using statistical ways of thinking to solve problems in engineering and communicating them orally and in writing
  • solving problems in engineering by use of probability calculations, statistical planning of trials, data collection and analysis

Teaching and learning methods

Emnet fokuserer på «samfunnsstyring», og de prosessene som ligger bak at samfunn endrer og utvikler seg i en bestemt retning. Både offentlig og privat sektor, så vel som sivilsamfunn, er relevante for samfunnsstyring, og emnet fokuserer blant annet på grensene mellom disse sektorene. I tillegg reises spørsmålet om det har vokst fram nye styringsformer på tvers av de klassiske sektorene, som gjerne omtales som nettverksstyring og samstyring, og hvilke implikasjoner dette har for styring og demokrati. Sentrale problemstillinger knyttet til samhandling med frivillig sektor, offentlig-privat samarbeid, borger- og brukerdeltakelse, og samarbeid mellom offentlige instanser innenfor og på tvers av forvaltningsnivåer vil bli belyst. Emnet tar også opp utfordringer overfor norsk samfunnsstyring og politiske institusjoner fra prosesser som globalisering og europeisering, sett fra et såkalt flernivåperspektiv. I tillegg vil emnet fokusere på norsk samfunnsstyring i et komparativt perspektiv, med et spesielt blikk på den nordiske modellen. Det legges også vekt på at studentene skal utvikle bevissthet om interorganisatoriske styrings- og ledelsesutfordringer som preger norsk offentlig sektor.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav

Assessment

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har

  • Kunnskap om de klassiske formene for samfunnsstyring
  • Kunnskap om blandingsforholdet mellom ulike former for samfunnsstyring over tid og mellom land
  • Kunnskap om begrepet samstyring og demokratiske fordeler og ulemper ved denne styringsformen
  • Kunnskap om den norske/nordiske velferdsstatsmodellen og de styringsprinsippene som kjennetegner modellen
  • Kunnskap om synet på offentlig og privat ansvar i ulike politiske ideologier
  • Kunnskap om borger - og brukerdeltakelse, sosial kapital og tillit
  • Kunnskap om bakkebyråkratiets politiske innflytelse gjennom sin iverksettelse av politiske vedtak

;

Ferdigheter

Studentene kan

  • Redegjøre for de klassiske formene for samfunnsstyring
  • Redegjøre for kjennetegn ved den norske/nordiske velferdsstatsmodellen
  • Gjøre faglige vurderinger av ulike styringsformer og identifisere demokratiske utfordringer ved nye og gamle former for samfunnsstyring
  • Ta stilling til diskusjoner av grensene for offentlig og privat sektor i lys av ulike politiske ideologier
  • Gjøre rede for ulike former for borger og brukerdeltakelse og sammenhengen mellom deltakelsesformer og utvikling av sosial kapital og tillit i befolkningen
  • Gjøre faglige vurderinger av bakkebyråkratiets innflytelse på iverksettelsen av politiske vedtak

Generell kompetanse

Studentene kan

  • Anvende teoretisk og begrepsmessig kunnskap i konkrete problemstillinger om samfunn og styring.
  • Stille faglige og kritiske spørsmål til organisering og styring innenfor velferdsstaten. ;
  • Arbeide selvstendig og sammen med andre om skriftlige oppgaver og muntlige presentasjoner av sentrale problemstillinger

Permitted exam materials and equipment

Ingen arbeidskrav.;

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager/72 timer.

Besvarelsen skal ha et omfang på 3500 ord (eksklusive tittelside, evt innholdsfortegnelse, referanseliste og evt appendiks). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Det stilles krav til kildebruk og henvisningsteknikk.;

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;