Programplaner og emneplaner - Student
DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 2000 with Statistics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser. Videre skal det gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i en jobbsituasjon.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på DAFE1000 Matematikk 1000.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger og løse andreordens lineære differensiallikninger med konstante koeffisienter
- drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger
- gjøre rede for konvergens og potensrekkeutvikling av funksjoner
- gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
- gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponential og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
- anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
- bestemme konvergens av rekker med forholdstesten, samt finne Taylor-rekken til kjente funksjoner
- beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
- bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
- anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
- utføre grunnleggende sannsynlighetsregning med diskrete og kontinuerlige fordelinger. og parameterestimering
- regne ut konfidensintervaller og utføre hypotesetester
- utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser
- anvende matematikkverktøy på matriser og funksjoner av to variable
Generell kompetanse
Studenten kan:
- identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
- bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
- benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
- løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i fellesforelesning og øvinger. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler vedlagt eksamen, samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
This programme description was prepared by OsloMet pursuant to the National Curriculum Regulations for Engineering Education, adopted by the Ministry of Education on 18 Mai 2018.
The Norwegian Qualifications Framework for Higher Education, which was adopted by the Ministry of Education and Research on 20 March 2009, provides an overview of the overall learning outcomes defined in terms of the knowledge, skills and general competence candidates are expected to have achieved after completing the education. The learning outcomes described in the programme description have been prepared in accordance with the National Curriculum Regulations and the Qualifications Framework.
The Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering has two programme option:
- Construction and Design
- Mechatronics
The study programme is based on a sound foundation comprising relevant mathematics and other natural science and social science courses, and it provides a good basis for different positions in both the private and public sector. Mechanical engineers work in the workshop industry, process industry, engineering companies and consultancy firms, for manufacturers and suppliers of equipment, in shipping companies and oil companies.
The students will acquire good knowledge of basic engineering subjects to create a sound platform for developing their own knowledge and skills over the course of an interesting and creative career.
Through collaboration with the industry, the mechanical engineering programme seeks to stay at the forefront of developments with regard to the use of computer-based methods and tools. Among other things, 3D modelling and rapid prototyping are actively used in teaching. Together with an industry-oriented composition of courses, this will enable our graduate engineers to solve the tasks expected of a modern-day mechanical engineer.
Continuous efforts are made to ensure the programme is up to date. The tuition is research-based and is revised annually to be able to meet the industry’s expectations of a newly graduated engineer.
Mechanical Engineering is a three-year, full-time programme, and candidates who complete the programme will be awarded the degree Bachelor of Mechanical Engineering.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.