Programplaner og emneplaner - Student
DAFE2200 Systemutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Software Engineering
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i anvendt datateknologiBachelorstudium i ingeniørfag - dataBachelorstudium i informasjonsteknologi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til utvikling av programvaresystemer.; Studenten skal få innsikt i hvordan systemenes egenskaper defineres, hvilke rammer som gjelder for utviklingen, og hvordan utviklingsprosessen ledes. Videre skal studenten kunne forstå noe av kompleksiteten i samspillet mellom programvaresystemer og ulike bruker- og interessegrupper. Studenten skal forstå essensen i og utvikle en kritisk sans for vurdering av både moderne (inkludert smidige) og tradisjonelle metoder og teknologier for systemutvikling.
Anbefalte forkunnskaper
Individuell digital hjemmeeksamen, 5 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- ulike faser og aktiviteter som inngår i systemutvikling,
- ulike metoder og teknologier for systemutvikling
- bruk av ulike prosessmodeller, metoder, teknikker og verktøy for å oppnå prosjekt- og systemkvalitet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende metoder og teknikker for å innhente, analysere og spesifisere krav til et system,
- designe programvaresystemer
- vurdere;og anvende hensiktsmessige prosesser, metoder, teknikker og verktøy for utvikling av programvare.
- lage systemdesign på grunnlag av kravanalyse
Generell kompetanse
Studenten har:
- kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og øvinger. Obligatoriske oppgaver utføres i grupper. Gruppestørrelsen er normalt 3 til 5 studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Ved å arbeide med emnet, vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere effektivt og presist, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke;matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
The teaching is organised as scheduled work sessions. During the work sessions, the students practise using the material with which they are presented. Exercises include group discussions, individual practice in solving assignments, formulating and solving problems and assessing one's own and other's answers.
The students shall learn how to assess their own and other's academic work and to formulate assessments of them in such a way that the assessment can serve as advice on further studies. These practical exercises will take place in the scheduled part of the work sessions. Students will therefore carry out weekly assessments of exercises set for the week. Information about how the weekly assessment will take place will be given in the lectures.
The students are required to complete exercises between work sessions. The proposed exercises will be directly linked to the course goals. Self-assessment of answers will give students insight into whether they have achieved the goals.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for den deriverte som momentan endring
- ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
- regne ut eksakte verdier av den deriverte ved å bruke analytiske metoder
- bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
- gjøre rede for det ubestemte integralet som antiderivert
- bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som f eks areal, volum, arealmoment, ladning eller andre størrelser
- gjøre rede for analytiske og numeriske løsningsmetoder av ordinære differensiallikninger
- løse systemer av differensiallikninger
- regne med komplekse tall
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- overføre totalmatriser for lineære likningssystemer til redusert trappeform
- gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for at det skal være mulig å regne ut den inverse til matriser
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- beskrive lineære transformasjoner ved hjelp av matriser
- bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
- løse likninger numerisk
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- diskutere hvordan ideen bak definisjonen av det bestemte integralet kan brukes til å sette opp integraler for beregning av størrelser
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger, og sette opp og løse differensiallikninger for praktiske problemer som er relevante innen eget fagområde
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning og drøfte numeriske metoder for å løse likninger, og sette opp og løse likninger for praktiske problemer fra eget fagområde
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
- forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for- og while-løkker og if-tester.
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
- bruke matematiske metoder og digitale verktøy som er relevante for eget fagfelt
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
Sensorordning
Ingen arbeidskrav.
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler tillatt.