EPN-V2

DAFE2200 Systemutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Software Engineering
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til utvikling av programvaresystemer.; Studenten skal få innsikt i hvordan systemenes egenskaper defineres, hvilke rammer som gjelder for utviklingen, og hvordan utviklingsprosessen ledes. Videre skal studenten kunne forstå noe av kompleksiteten i samspillet mellom programvaresystemer og ulike bruker- og interessegrupper. Studenten skal forstå essensen i og utvikle en kritisk sans for vurdering av både moderne (inkludert smidige) og tradisjonelle metoder og teknologier for systemutvikling.

Anbefalte forkunnskaper

Universitslektor; Bente Hellum.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

Kunnskap;

Studenten kan;

  • grunnleggende måleteori
  • redegjøre for spørreundersøkelser;
  • grunnleggende reaksjonskinetikk og massebalanser;
  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima;
  • beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima;
  • kjenne sammenhengen;mellom temperatur, metabolisme, bekledning og menneskets; komforttilstand;i et bygg;
  • forstå sammenhengen mellom fuktig luft og temperatur og betydningen av fuktig luft i inneklima;
  • gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av mikroorganismer;
  • forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer;
  • redegjøre for forhold rundt renhold ved bygging og drift;;
  • gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn;;
  • gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse;
  • forstå hvordan et våtrom bør utformes;;

Ferdigheter;

Studenten kan;

  • vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett;;
  • lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.;
  • beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser og reaksjonskinetikk;
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning;
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp;
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft;;
  • anvende programvare for inneklimasimuleringer;
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn;;
  • designe våtrom;;

;Generell kompetanse;

Studenten kan;

  • planlegge og utføre inneklimaanalyser;;
  • vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig;

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid;;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:;

  • 5 laboratorieoppgaver i gruppe;
  • 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider;

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.;

Vurdering og eksamen

Prosjektoppgave i gruppe, teller 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 70 %.

Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet

Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, am; på den skriftlige eksamen

Eksamen under tilsyn

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor.;Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Ingen utover opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk