Programplaner og emneplaner - Student
DAFE1200 Web development and inclusive design Course description
- Course name in Norwegian
- Webutvikling og inkluderende design
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology1-year Study in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Web og internett har i dag en viktig og sentral samfunnsmessig rolle og er av fundamental betydning for de som skal ha databehandling og IT som profesjon. I dette emnet vil web være en plattform for å etablere kunnskap om og ferdigheter i ideer, teknologi og metodikk som er sentrale for yrkesområdet data og IT.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has advanced knowledge of nursing and can identify clinical issues to clarify the need for research and professional development
- has in-depth knowledge of the research process
Skills
The student is capable of
- analysing clinical issues in order to initiate a research or development project
- using relevant research methods in their own work
- analysing and taking a critical approach to different sources of information and using them in professional argumentation in their own research or development project
- carrying out an independent research or development project in accordance with applicable standards of research ethics
Competence
The student is capable of
- disseminating relevant issues, analyses and conclusions from their own research or development project to both the general public and academia
- developing patient care by implementing research and engaging in professional development
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
- har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og økonomiske aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
- kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
- er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform
Ferdigheter
Studenten:
- kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
- fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
- kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle innovative løsninger for brukere
- kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
- kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
- kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker
Generell kompetanse
Studenten:
- kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
- kan samarbeide i grupper
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- metoder for idéarbeid
- metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
- metoder for redigering av et stort bilde- og videomateriale
- presentasjon av reportasje i dokumentarformatet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer og dokumentarprosjekter
- arbeide metodisk med bilder, video og tekst på langvarige selvstendige prosjekter
- redigere et stort materiale i bilder, video og tekst
- presentere store reportasjer i et relevant format
- reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten har utviklet
- selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
- evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
- evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk
Course requirements
The master's thesis can be written as a monograph or an article.
Scope: Monograph: When two write together: 15,000 words (+/- 25 %).
When writing alone: 15,000 words (+/- 10%)
Scope: Article(s) (publishable manuscript with a scope and design suited to the chosen journal).
The thesis must be in accordance with the guidelines for work on the master's thesis in Nursing - Clinical Research and Professional Development.
Students are offered ten hours' supervision.
Assessment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE1200, ADTS1200, LO136A, LO136D og LO136I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.