EPN-V2

DAFE1200 Webutvikling og inkluderende design Emneplan

Engelsk emnenavn
Web development and inclusive design
Studieprogram
Bachelorstudium i anvendt datateknologi
Bachelorstudium i ingeniørfag - data
Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Årsstudium i IT
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Innledning

Web og internett har i dag en viktig og sentral samfunnsmessig rolle og er av fundamental betydning for de som skal ha databehandling og IT som profesjon. I dette emnet vil web være en plattform for å etablere kunnskap om og ferdigheter i ideer, teknologi og metodikk som er sentrale for yrkesområdet data og IT.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til den sentrale rollen som web og internett har i moderne databehandling fra et organisatorisk, nasjonalt og globalt perspektiv
  • har kjennskap til områdets samfunns-, sikkerhets- og miljømessige aspekter og utfordringer samt historisk aspekter
  • kan se denne delen av informasjonsteknologien både i et historisk og i et fremtidsrettet perspektiv
  • er kjent med forskjellige prosjektarbeidsmetoder og har grunnleggende kunnskap om og erfaring med prosjekt som arbeidsform

Ferdigheter

Studenten

  • kan lage brukervennlige og universelt utformede løsninger i tråd med lovgivning
  • fortrolighet med de sentrale teknologiene for web (HTML, CSS, JavaScript)
  • kan identifisere kommersielle og teknologiske trender i web-teknologi og utvikle kreative løsninger for brukere
  • kan benytte aktuelle utviklingsverktøy og versjonskontroll
  • kan planlegge, organisere og gjennomføre mindre webbaserte IT-prosjekter
  • kan rapportere muntlig og skriftlig ved hjelp av aktuelle presentasjonsteknikker
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere resultatet av et utviklingsarbeid
  • kan samarbeide i grupper
  • har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger. Studentene arbeider dels individuelt og dels i grupper (enten små samarbeidsprosjekt av to personer eller store samarbeidsprosjekter av syv (eller flere) personer). Emnet benytter «Aktiv Læring» tilnærming der aktiv deltagelse i simulasjoner, spill og diskusjon er krevet. Forelesninger kan ta diverse former, inkl. ferdiginnspilt video og strømming foredrag. Gjesteforedrag kan bli brukt for ulike delene av kurset.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Syv gruppeinnleveringer

Vurdering og eksamen

Eksamen og sensorordning

Eksamensform

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • To gruppearbeider.
  • En individuell.

Sensorordning: To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter.

Eksamensresultat kan påklages. Ved stryk må ny mappe leveres ved neste ordinære eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Pensumliste

Anbefalt litteratur

Hughes, Bob and Cotterell, Mike. (2009). Software Project Management . London: McGraw-Hill, 340 sider.

Powell, Thomas A. (2010). HTML & CSS - The Complete Reference . New York: McGraw-Hill, 800 sider.