Studieinfo emne D3DKH6100 2022 HØST
D3DKH6100 Digital 3D-modellering i kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital 3D modeling in arts and crafts
- Studieprogram
-
Digital 3D-modellering i kunst og håndverk / Videreutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en introduksjon i anvendelse av ulik digital programvare for 3D-modellering og visualisering. Det har som mål å gi en bredere forståelse for hva digital modellering kan være i faget og hvordan en kan bruke det i egen undervisning. Emnet legger vekt på fagdidaktiske problemstillinger og hvordan knytte det opp til læreplaner med utprøving og refleksjon.
Emnet retter seg mot lærere i grunnskolen og undervisning i ulike fag.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ulike metoder for utforsking og idéutvikling
har grunnleggende kunnskap om ulike digitale verktøy for 3D-modellering og visualisering
har kunnskap om sentrale emner og problemstillinger innen digitale 3D-verktøy
Ferdigheter
Studenten
kan utvikle, bearbeide og dokumentere idéer
kan anvende egnede digitale verktøy til utprøving og visualisering av 3D-produkter
Generell kompetanse
Studenten
har forståelse for bruk og utprøving av digitale verktøy i skolen
har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i digital 3D-modellering
har kjennskap til opphavsrettslige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i studiet. Det forutsettes stor grad av aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Studentene skal arbeide med å analysere, vurdere, formulere og reflektere over faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Studiet gjennomføres på deltid der undervisningen er lagt opp med en fysisk samling. Studiet omfatter om lag 120 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 25 timer undervisning og veiledning med lærere på samling. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og eventuelt i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende obligatoriske aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen:
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
faglige innføringer og demonstrasjoner
felles faglige drøftinger og vurderinger underveis
gjennomføring av praktiske oppgaver
gruppe- og/eller prosjektarbeid
Vurdering og eksamen
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
Et digitalt praktisk arbeid
Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 500 ord)
En fagdidaktisk refleksjon av hvordan dette arbeidet er relevant for egne elever (inntil 500 ord)
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Sensorordning
Én intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Studiet kan tas som videreutdanning for grunn-, førskole- og faglærere. Utdanningen tar sikte på å kvalifisere for undervisning i grunnskolen og andre undervisningsoppgaver.