EPN

CORO7300 Coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Relational Leadership in Learning Organisations
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

CORO7300 legger grunnlaget for å benytte en coachende tilnærming til endrings- og utviklingsprosesser på avdelings- og organisasjonsnivå i lærende organisasjoner. Den coachende lederstilen ses i sammenheng med andre former for utøvende lederskap, og studenten bevisstgjøres på muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser. Begrepet «lærende organisasjoner» beskrives og konkretiseres, og det fokuseres på utvikling av en organisasjonskultur som bygger på verdibasert ledelse, relasjonsledelse og coachende lederstil.

Forkunnskapskrav

CORO7200 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7300

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om en coachende tilnærming og verktøy til ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter i lærende organisasjoner

  • forståelse for hvordan medvirkning skapes i utviklingsprosesser

  • kunnskap om makt, ansvar og motstand i samarbeid og konflikt i utviklingsprosesser

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere utviklingsprosesser på egen arbeidsplass i samsvar med filosofien om lærende organisasjoner

  • lede og strukturere et utviklingsprosjekt på en arbeidsplass ved hjelp av coachende verktøy

  • tilrettelegge for at medarbeidernes erfaringer og kompetanse utfordres og anvendes som en ressurs i endrings- og utviklingsarbeid

  • gjøre reflekterte valg og anvende verktøy som bidrar til konstruktiv konflikthåndtering

  • legge til rette for motivasjon og engasjement i utviklings- og endringsprosesser

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har et kritisk forhold til systematisk og grundig utviklingsarbeid og kan anvende forskning som grunnlag for arbeidet

  • kan synliggjøre makt- og ansvarsforhold i endrings- og utviklingsprosesser

viser ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenking over egen coachende tilnærming til ledelse

Innhold

  • Lærende organisasjoner

  • Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming

  • Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser

  • Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå

  • Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå

  • Verdier og kultur i lærende organisasjoner, herunder mangfold og kjønnsperspektiver

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:

  1. Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.

  2. I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.

  3. Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.

 

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, forankring, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 8.000 – 10.000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.

 

Ny og utsatt eksamen

Ved ny eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.