EPN

CORO7300 Coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Relational Leadership in Learning Organisations
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

CORO7300 legger grunnlaget for å benytte en coachende tilnærming til endrings- og utviklingsprosesser på avdelings- og organisasjonsnivå i lærende organisasjoner. Den coachende lederstilen ses i sammenheng med andre former for utøvende lederskap, og studenten bevisstgjøres på muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser.  Begrepet «lærende organisasjoner» beskrives og konkretiseres, og det fokuseres på utvikling av en organisasjonskultur som bygger på verdibasert ledelse, relasjonsledelse og coachende lederstil.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om en coachende tilnærming til ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter
  • kjennskap til coachende verktøy som kan brukes i endrings- og utviklingsprosesser
  • innsikt i, kan sette ord på og utveksle egne verdier hos seg selv og i en organisasjon
  • forståelse for hvordan medvirkning skapes i utviklingsprosesser
  • innsikt i hvordan man vekker motivasjon og engasjement for utvikling
  • kunnskap om makt, ansvar og motstand i samarbeid og konflikt i utviklingsprosesser
  • kjennskap til begrepet lærende organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere utviklingsprosesser på egen arbeidsplass i samsvar med filosofien om lærende organisasjoner
  • lede og strukturere et utviklingsprosjekt på en arbeidsplass ved hjelp av coachende verktøy
  • arbeide med verdier og etikk gjennom ulike innfallsvinkler
  • tilrettelegge for at medarbeidernes erfaringer og kompetanse utfordres og anvendes som en ressurs i endrings- og utviklingsarbeid
  • gjøre reflekterte valg og anvende verktøy som bidrar til konstruktiv konflikthåndtering
  • legge til rette for motivasjon og engasjement i utviklings- og endringsprosesser
  • reflektere over sin egen coachende rolle som leder
  • viser ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenking til egen coachende tilnærming til ledelse

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter fra hele studieløpet på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • kan bruke arbeidsplassen som læringsarena
  • har ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenking om seg selv som coachende leder, har et kritisk forhold til systematisk og grundig utviklingsarbeid
  • har en reflektert holdning til etiske utfordringer og dilemmaer når coachende tilnærming brukes
  • kan synliggjøre makt- og ansvarsforhold i endrings- og utviklingsprosesser

Innhold

  • Lærende organisasjoner.
  • Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming.
  • Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser.
  • Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå.
  • Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå.
  • Verdier og kultur i lærende organisasjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer ovenfor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon.

Prosjektet skal være forankret på organisasjonsnivå. Planen skrives i grupper på tre til fem studenter og skal være godkjent før studentene kan gå videre med prosjektarbeidet. Omfang: inntil 800 ord.

  • Planlegge, gjennomføre og drøfte et utviklingsprosjekt som studiegruppe. I prosjektet skal hver student gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon.

Arbeidet dokumenteres ved individuell logg på inntil 1000 ord.

  • Muntlig presentasjon av utviklingsprosjektet for medstudenter og evt. andre innbudte gjester. Presentasjonen gjøres dels individuelt, dels gruppevis.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studentgruppe med tre til fem studenter som gjennomfører et utviklingsprosjekt. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen som gjennomføres i grupper på tre og fem studenter. Det er anledning til å søke om å avlegge eksamen individuelt.

 Eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt med ledelsesbasert coaching på organisasjonsnivå.  Dokumentasjonen skal beskrive forankring i organisasjonen, planlegging, gjennomføring og gruppens felles refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal også inneholde individuelle refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for fremtidig forbedring av egen praksis med coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 6000 til 10 000 ord.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.