EPN-V2

CORO7200 Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: En kort medieproduksjon der studenten, individuelt eller i samarbeid, tester ut deler av en større audiovisuell medieproduksjon. Arbeidskrav 1 kan utføres som et gruppearbeid (2-3 studenter). Hvert medlem i gruppen har et eget ansvarsområde som skal beskrives i en samarbeidskontrakt i forkant av arbeidet og legges ved innleveringen. Omfang på medieproduksjonen vil variere avhengig av type medium og avtales nærmere med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men vil normalt sett bestå av en 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutters film ved samarbeid. Ved samarbeid ved arbeidskrav 1, vil det bli gitt felles vurdering for produksjonen.

Studenten skal også gi et kort sammendrag på ca. ½ side av relevante deler av pensumlitteraturen knytta til problemstillingen, og eventuelt andre kilder.

Arbeidskrav 2: Studenten skal levere et individuelt teoretisk refleksjonsnotat på 500 ord, der studenten presenterer forslag til teoretisk(e) problemstilling(er) som kan knyttes til produksjonen i

Arbeidskrav 3: All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering om kompensasjon er mulig.

Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen gitt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjonen 1 gang innen angitt frist. Formålene med arbeidskravene er at studentene skal teste ut ideer og teknikker i praksis, og reflektere teoretiske rundt dette arbeidet.

Required preliminary courses

Eksamen i emnet er en mappe som består av to deler.

Første del kan bygge på arbeidskrav 1 eller en tilsvarende medieproduksjon, og skal være en omarbeidet versjon av den medieproduksjonen. Omarbeidelsen innebærer at produksjonen tilpasses og endres til en bestemt digital medieplattform innen Sosiale medier. Begge versjonene skal lastes opp til eksamen. Produksjonen kan lages individuelt eller i samarbeid (2-3 studenter). Ved samarbeid skal studentene i forkant ha skrevet under en samarbeidsavtale som gjør rede for arbeidsfordelingen. Denne skal legges ved innleveringen. Ved samarbeid, vil det bli gitt en felleskarakter for produksjonen. Omfang på den nye versjonen vil variere avhengig av type medium og avtales med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men den vil normalt bestå av 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutter ved samarbeid.

Andre del består av et skriftlig, individuelt teoretisk refleksjonsnotat. Den skal inneholde en selvstendig teoretisk problemstilling som belyser et sentralt aspekt ved produksjonen, og en faglig drøfting basert på pensum og relevant litteratur. Omfang på ca. 3000 ord, ekskludert forside og litteraturliste. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12 pkt, linjeavstand: 1,5. Andre del vil kunne justere den endelige karakteren gitt på del 1.

Alle deler må være bestått for å få bestått karakter. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

  • Coaching som metode i ledelse
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching
  • Gruppen/teamet som læringsarena
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Frode Nordås

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.