Studieinfo emne CORO7200 2022 HØST
CORO7200 Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching
- Studieprogram
-
Coaching og relasjonsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.
Forkunnskapskrav
CORO7100 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7200
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
-
innsikt i ulike modeller for relasjonsledelse og kommunikasjon på gruppe-/teamnivå
-
innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
-
innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
-
kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
Ferdigheter
Studenten
-
har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og kan planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
-
kan drøfte egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
-
kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
Generell kompetanse
Studenten har
-
generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
-
et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder
Innhold
-
Coaching som metode i ledelse
-
Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching
-
Gruppen/teamet som læringsarena
-
Gruppepsykologi og gruppedynamikk
-
Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching
-
Etikk i coaching og relasjonsledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
-
Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
-
Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe. I eksamensbesvarelsen skal studentene i gruppe på 2-4 studenter analysere og drøfte coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team på egen eller annen egnet arbeidsplass. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.