EPN-V2

CORO7200 Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer programplanen.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i ulike modeller for kommunikasjon og ledelse på gruppe-/teamnivå
  • innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
  • kunnskaper om relasjonsledelse og relasjonskompetanse i et gruppe-/teamperspektiv
  • kjennskap til gruppepsykologi, gruppedynamikk og teamutviklingsfaser
  • innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
  • kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
  • kjennskap til sider ved ekstern coaching, mentoring og nettverksetablering
  • innsikt i og forståelse for ulike perspektiver ved praktisk etikk i coaching og relasjonsledelse

Ferdigheter

Studenten

  • har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
  • kan planlegge, teoretisk begrunne, gjennomføre, reflektere over og vurdere egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
  • kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/ et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
  • kan delta i gruppeprosesser under egen kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder

Innhold

  • Coaching som metode i ledelse.
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching.
  • Gruppen/teamet som læringsarena.
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk.
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching.
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Coaching som metode i ledelse
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching
  • Gruppen/teamet som læringsarena
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.