Programplaner og emneplaner - Student
CORO7200 Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching
- Studieprogram
-
Coaching og relasjonsledelse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer programplanen.
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
- Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i ulike modeller for kommunikasjon og ledelse på gruppe-/teamnivå
- innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
- kunnskaper om relasjonsledelse og relasjonskompetanse i et gruppe-/teamperspektiv
- kjennskap til gruppepsykologi, gruppedynamikk og teamutviklingsfaser
- innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
- kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
- kjennskap til sider ved ekstern coaching, mentoring og nettverksetablering
- innsikt i og forståelse for ulike perspektiver ved praktisk etikk i coaching og relasjonsledelse
Ferdigheter
Studenten
- har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
- kan planlegge, teoretisk begrunne, gjennomføre, reflektere over og vurdere egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
- kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/ et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
- kan delta i gruppeprosesser under egen kompetanseutvikling
Generell kompetanse
Studenten har
- generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
- et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder
Innhold
- Coaching som metode i ledelse.
- Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching.
- Gruppen/teamet som læringsarena.
- Gruppepsykologi og gruppedynamikk.
- Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching.
- Etikk i coaching og relasjonsledelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Hjelpemidler ved eksamen
- Coaching som metode i ledelse
- Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching
- Gruppen/teamet som læringsarena
- Gruppepsykologi og gruppedynamikk
- Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching
- Etikk i coaching og relasjonsledelse
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.