EPN-V2

CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Coaching Management Style
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
  • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
  • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
  • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

 

Ferdigheter

Studenten

  • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
  • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
  • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
  • kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
  • kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte

Innhold

  • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
  • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
  • Verktøy og strategier i kommunikasjon
  • Relasjonsbygging
  • Etiske aspekter i coaching

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer ovenfor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: inntil 400 ord.
  • Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Arbeidskravet dokumenteres ved logg. Omfang: inntil 2.000 ord.

Arbeidskravet danner grunnlag for eksamen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studiegruppe der det fokuseres på ulike utfordringer relatert til en coachende lederstil og hvor det trenes på den coachende samtalen både som fokusperson og coach.

Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. Eksamen består av å dokumentere to samtaler hvor coaching benyttes. Dokumentasjonen skal bestå av egne utviklingsmål, plan for samtalene, beskrivelse av selve gjennomføringen og refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for framtidig forbedring av egen coaching. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 2.000-4.000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av én intern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Sensorordning

  • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching.
  • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse.
  • Verktøy og strategier i kommunikasjon.
  • Relasjonsbygging.