EPN

CORO7100 Grunnleggende kompetanse i coachende lederstil Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Coaching Management Style
Studieprogram
Coaching og relasjonsledelse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I CORO7100 fokuseres det på coaching som metode for en verdibasert og relasjonsorientert ledelsesform. Emnets faglige innhold retter seg primært mot den enkelte students ferdigheter i kommunikasjon og relasjonsbygging en til en. Studenten skal bli kjent med dette gjennom eksempler og praktiske øvelser. Grunnleggende teori kombineres med praktiske øvelser.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil

  • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching

  • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy

  • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

 

Ferdigheter

Studenten

  • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket

  • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte

  • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder

  • kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.

  • kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte

Innhold

  • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching

  • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver

  • Verktøy og strategier i kommunikasjon

  • Relasjonsbygging

  • Etiske aspekter i coaching

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 300-400 ord

  2. Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Hver samtale skal være på 15-30 minutter. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved et refleksjonsnotat på 1.200-1.500 ord.

 

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 2.300-2.800 ord.

 

Ny og utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.