Studieinfo emne BYVE3630 2022 HØST
BYVE3630 Tverrfaglig prosjektering i modell Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interdisciplinary engineering in model
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Det blir sagt at fremtidens BAE-næring krever påfyll av en helt ny type mennesker. Spesielt legges det vekt på at kvalifiserte kandidater evner å tenke helhetlig, og samhandle med flere fagfelt og interessenter samtidig. I dette faget skal vi sette søkelys på hvordan rammeverk slik som blant annet Virtual Design and Construction (VDC), teknikker innen smidige praksiser og Lean kan bistå i å prosjektere tverrfaglig i modell. Studentene kan lage egne problemstillinger eller ta fatt på utdelte case-oppgaver for å løse oppgavene og obligatoriske arbeidskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger ikke direkte på andre emner i studieprogrammene, men det vil være en fordel å ha gjennomført følgende emner:
BYFE1201 Byggfaglig innføring
BEPE1700 Programmering
BYTS1401 Byggeteknikk
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
- grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
- ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
- nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt
- lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
- bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
- anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
- gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
- etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
- evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse om:
- muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
- medmenneskelige ferdigheter
- bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
- organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
- byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er prosjektbasert og benytter problembasert læring som pedagogisk tilnærming. Studentene får være aktive deltakere i utvikling av kunnskap. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger før gruppearbeid med veiledning, prosjektarbeid, en-til-en samtale med veileder, seminarer og øvinger i digitale samhandlingsrom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på campus vil hovedsakelig bli brukt til en-til-en-samtale, oppgaveløsning og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- 3 øvinger i gruppe. Det forventes at studentene bruker ca 4 timer per øving.
- 1 muntlig gruppepresentasjon (maks 45min)
- 3 individuelle øvinger
Vurdering og eksamen
3 øvinger i gruppe. Alle deler vektes likt.
Alle 3 øvingene må være gjennomført og bestått for å få bestått i emnet.
Eksamensresultatet kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av arbeidene leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.