EPN-V2

BYVE3615 Byggeskikk, arkitektur og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Architecture and Design
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den historiske utvikling av bygningsarkitekturen i Norge og Europa, og har lært å identifisere de viktigste stilarter i arkitekturen
  • har kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien
  • har kunnskap om hovedtrekkene og forskjellene i den tradisjonelle lokale byggeskikk i Norge
  • har kunnskap om den historiske utvikling i byplanlegging og utforming av gatenett og uterom i det bebygde miljø
  • har kunnskap om hvordan miljøhensyn og ønsket om en bærekraftig utvikling kan kobles til byggeskikkbegrepet, for å kunne utvikle gode bomiljøer

Ferdigheter

Studenten:

  • kan se byggeprosjektet med arkitektens øyne når de designer og dimensjonerer bygget
  • kan foreta de rette valg i plan og byggesaker ved hjelp av kunnskap om arkitektur, byggeskikk og estetikk og få til god tilpasning til tidligere bebygd miljø, natur og omgivelser
  • kan oppfylle Plan- og bygningslovens deler om byggeskikk og estetikk
  • har forståelse for hvordan byggeskikk- og estetikkhensyn kan ivaretas i alle byggeprosjekter og tiltak, og særlig i forbindelse med byfornyelse/rehabilitering (balkonger, etterisolering, støyskjerming), fortetning, påbygg/tilbygg, osv.
  • har forståelse for hvordan miljøhensyn og ønsket om en bærekraftig utvikling kan kobles til byggeskikkbegrepet

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan gjøre fornuftig valg i plan og byggesaker ut i fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles til estetikk og byggeskikk
  • har nytte av sin kunnskap om den konstruktive delen av arkitekturhistorien når de selv designer bygg
  • kan foreslå en bærekraftig forbedring av våre byer

Arbeids- og undervisningsformer

Som en del av bachelorutdanningen i norsk tegnspråk skal studentene levere en bacheloroppgave. I dette emnet skal de få innføring i ulike forskningsmetoder og skrive sin egen bacheloroppgave basert på en selvvalgt problemstilling basert på temaer som er relevant for den studieretningen studenten har valgt.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen vil muntlig eksamensform bli benyttet. Ved bruk av muntlig eksamensform kan eksamensresultat ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Forelesninger, seminarer og veiledning

Sensorordning

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret, og forutsetter at begge arbeidskrav er godkjent.

  1. Prosjektskissen på 600 ord +/- 20 % for bacheloroppgaven skal leveres innen en gitt frist for at studenten skal ha rett på veiledning. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en valgt problemstilling, samt valg av metode, og en foreløpig litteraturliste. Hensikten med arbeidskravet er å gi studentene et grunnlag for videre arbeid med bacheloroppgaven. Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristen for ny innlevering fastsettes av faglærer.
  2. Ca. en måned før frist for innlevering av bacheloroppgaven skal studenten presentere oppgavens problemstilling, metode og foreløpige resultater for faglærer og medstudenter med bruk av visuelle hjelpemidler som f.eks. powerpoint. Presentasjonen skal være på ca 10 minutter. Arbeidskravet skal gi studenten mulighet til å trene på akademisk presentasjon, både på norsk og tegnspråk. Ved ikke godkjent presentasjon, kan studenten få mulighet til én ny presentasjon, men kun for faglærer.

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Som nevnt over er det krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.