EPN-V2

BYVE3610 Jernbaneteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Railroad Technology
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på emnet BYPE1100 Fysikk og mekanikk .

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • · har kunnskap om over- og underbygning, sporgeometri, sporets komponenter, sporveksler, helsveist spor og samspill mellom spor og tog

Ferdigheter

Studenten:

  • kan prosjektere en sporgeometrisk plan
  • kan bistå i planlegging og prioritering av vedlikehold på en strekning
  • forstår hvordan jernbanens ulike komponenter fungerer sammen og påvirker hverandre

Generell kompetanse

Studenten:

  • · forstår hovedprinsippene for prosjektering, bygging og vedlikehold av jernbanespor
  • · har en generell forståelse av jernbanen som system

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.

Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten må ha bestått alle eksamener i 2. studieår.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
  • oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
  • gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
  • kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
  • tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
  • sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
  • planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
  • planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
  • fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
  • vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
  • kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
  • dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
  • følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
  • vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
  • reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning

Hjelpemidler ved eksamen

Hele emnet er organisert i form av to praksisperioder. Aktuelle praksissteder er institusjoner i helseforetak, kommunehelsetjeneste og studieretningens poliklinikk.

Gjennom studentklinikker får studenten erfaring med å behandle en pasient med veileder og faglærer tilstede, eller legge frem en journal/forskningslitteratur knyttet til egne pasientkasus i praksis. Studenten får reflektere over eget faglig arbeid og bidra til fellesdiskusjon med medstudenter og veileder i etterkant av behandling eller fremlegg.

Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.

Vurderingsuttrykk

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % obligatorisk tilstedeværelse i praksis inkludert praksisseminar. Begge praksisperioder må være godkjent før fremstilling til eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • skjemaet som inneholder veileders vurdering av studenten i første praksisperiode skal leveres til praksisveileder i andre praksisperiode

Sensorordning

Praksis

Læringsutbyttene er formulert likt for de to praksisperiodene, men kravene til bestått periode er forskjellige, jf arbeidsheftet for praksis. Det forventes en tydelig progresjon mellom første og andre periode. Progresjonen gjenspeiler en større grad av selvstendighet og trygghet i den fysioterapifaglige utøvelsen, større handlingsrepertoar, økende grad av refleksjon, styrket evne til å tilpasse seg behandlingssituasjoner, samt bedre struktur og effektivitet.

Eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over 1* eller 2 dager**

*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.

**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.

«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.