Programplaner og emneplaner - Student
BAPD2100 Menneske og funksjon - produkt og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Human Factors and Function - Product and Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i produktdesign
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Design bør omfatte en menneskesentrert tilnærming for å skape noe nytt; der både helhet og detaljer spiller sammen for å kunne gi opplevd verdi for brukere. I dette emnet fokuseres det på brukere og brukersituasjoner, og hvordan å omsette deres behov til sentrale funksjoner i selve brukeropplevelsen. Emnet hviler især på to hovedfokusområder; bærekraft og inkluderende design.
Forkunnskapskrav
Bestått emne BAPD1100, BAPD1020 og BAPD1300 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til de mest vesentlige prinsippene for universell utforming og tilsvarende, bruker/menneske-orientert design, brukermedvirkning og samskaping.
- kjenner til teori og prinsipper for bærekraftig design
Studenten kjenner til designmetodikk, herunder
- brukersentrert produktdesign
- divergent og konvergent tenkning
- metoder for å analysere behov og problemområder knyttet til bruk av produkter og systemer - begrepet brukerinnsikt
- anvendelse av ulike modelltyper gjennom designprosessen (prinsipp- funksjon- mock-up-prototyp-)
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre en designprosess
- kan videreutvikle ferdighetene i modellbygging og materialisering av ideer, 3D-modellering, dokumentasjon og presentasjon og bruk av kunnskapsdatabaser og vitenskapelige søk
- kan definere problemer og utvikle løsningsforslag med høy grad av brukerinvolvering
- behersker å tilegne seg kunnskap og erfaring med å sortere og trekke ut essens i research/analyse - materiale
- behersker konstruksjon, modellbygging og overflatebehandling
- behersker å bygge videre på kunnskap og forståelse av materialer og materialegenskaper, samt produksjon og industrielle prosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for, og praktisk erfaring i å håndtere samspillet mellom bruker, miljø og produkt i en designprosess
- beherske å utveksle synspunkter og erfaringer med ressurspersoner og ulike fagmiljø for å fremme faglig utvikling
- kan reflektere over egen utvikling i læreprosessen og justere denne under veiledning
- kan beskrive og diskutere etiske utfordringer i møte mellom design, teknologi og samfunn innen tema om integrering, medvirkning og flerkulturelle perspektiver
Innhold
Studentene gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet, individuelt eller i gruppe på opp til fem studenter.
I tillegg til prosjektene som tilbys, kan studenten selv finner et oppdrag i en relevant bedrift, offentlig organisasjon eller ideell organisasjon som stiller med en veileder (såkalt ekstern veileder). Alle studentinitierte prosjekter må godkjennes av en veileder ved OsloMet før prosjektstart.
Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid individuelt eller i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av presentasjonsmateriell og deltagelse på tre (3) milepælsmøter.
- Refleksjonsnotat.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering individuell eller i gruppe, med følgende mappekrav:
- Emnerapport, 20-50 A4-sider bestående av:
- prosjektbeskrivelse
- dokumentasjon av designprosess med begrunnelse av valgene som tas
- presentasjon av løsning
- Produktmodeller som viser både testing, utforskning og løsning
- Individuell del uavhengig av evt gruppeleveranse. Den individuelle delen av oppgaven kan være både teoretisk og/eller praktisk. Forventet omfang av den individuelle delen er 10 - 20 % av total arbeidsmengde i emnet. Det gis en foreløpig karakter på oppgaven med utgangspunkt i delene 1 og 2. Ved vurdering av del 3, kan den samlede karakteren justeres opp eller ned med inntil én karakter.
Alle deleksamener i mappen må være bestått (karakter E eller bedre) for å få bestått eksamen i emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.