Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3500 Vann- og miljøteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Water Engineering
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- redaksjonelt arbeid
- samarbeid i en redaksjon
- å være journalist/reporter i felt
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research og bidra med ideer/saker i en redaksjon
- kan løse forskjellige journalistiske oppgaver i en redaksjon knyttet til ulike sjangre
- behersker redaksjonelle systemer
- behersker kildekritiske utfordringer
- kan evaluere eget og andres arbeid og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Studenten har
- utviklet sin journalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
- styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
- styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
- utviklet sin fag- og yrkesetikk
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
Læringsutbytte
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Arbeids- og undervisningsformer
Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning i eget fagbrevområde og yrkesdidaktikk. Basisgrupper i profesjonsfaget dannes på tvers av utdanningsprogrammer i kullet, gruppestørrelser fra tre til fem studenter
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se omtale av praksis i programplanen
Vurdering og eksamen
Det innleverte materialet vurderes av interne sensorer. Et tilfeldig uttrekk på minst 25% sensureres i tillegg av ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt ved skoleeksamen: Ukommenterte lovtekster, forskrifter og tariffavtaler.
Følgende hjelpemidler er tillatt ved utredningen: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for IKT og medieproduksjon
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i IKT og medieproduksjon
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager.
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt.