Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3500 Vann- og miljøteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Water Engineering
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk. Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold av vannforsynings-, avløpsanlegg og avfallssystemer.
Emnet gir også en bred innføring i planlegging, prosjektering, analyser, modellering og utredning av bærekraftig overvannshåndtering og aktuelle renseløsninger for overvann.
Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse i laboratorieundervisning i bruk av egnet programvare som for eksmpel GIS (Mike Urban), PCSWMM, HEC-RAS samt deltakelse i befaringer og utflukter.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- analyser, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av vann-, avløps- og renovasjonsinfrastruktur
- vannverkshydrologi, vannvannkvalitet i ulike drikkevannskilder, begrepene som beskriver vannkvalitet samt metoder for vannbehandling
- virkning av forurensning på ulike resipienter og metoder for rensing av avløpsvann og behandling av slam
- regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- avløp og renovasjonsanlegg og drift og vedlikehold av disse
- begreper, måleparametere, analysemetoder og tolkning av måledata innen vannkvalitet for drikkevann, avløpsvann, overvann og resipienter i forhold til myndighetenes krav
Ferdigheter
Studenten kan:
- grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, pumpestasjoner, og mekaniske renseløsninger for vann, avløp, overvann
- prinsipper for bærekraftig håndtering av restprodukter (avfall)
- beherske sentral terminologi innen faget
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over valg av løsninger for vann, avløp, overvann og renovasjon i henhold til sikkerhet og omgivelser
- formidle resultater av måledata og konsekvenser av disse
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvingstimer og lab-timer og befaringer
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 6 obligatoriske øvingsoppgaver må være godkjent. Disse kan løses individuelt eller i gruppe, men alle øvingsoppgavene må leveres i individuelle innleveringsmapper i Canvas innen oppgitte frister. Arbeidsomfang er ca 2 timers egeninnsats per øvingsoppgave.
- godkjent deltakelse i obligatorisk opplæring i programvare (NovaPoint VA)
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisprosjekt på til sammen 11 uker, som etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Det legges vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser og drøfting av dette i relasjon til fagområdets praksisfelt.
Sensorordning
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap:
Studenten:
- har kunnskap om materialbruk i en bærekraftig produksjonssammenheng
- kan ulike produksjonsprosesser i fremstilling av klær
- har kunnskap om digitale verktøy i en produksjonsprosess
Ferdigheter
Studenten:
- kan vurdere kvalitet- og bærekraftige materialer i sine prosjekter
- har kjennskap til bruk av digitale verktøy i fremstilling av mønster og tilrettelegging for produksjon
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom funksjon, teknikk og bruken av estetiske virkemidler i et bærekraftig perspektiv
- kan eksperimentere og arbeide selvstendig innenfor fagområdet