EPN-V2

BYVE3401 Areal- og transportplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Land Use and Transport Planning
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis innføring i det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Transportsystemet har konsekvenser for alle deler av samfunnet og påvirker miljøet og mennesker i form av luftkvalitet, støy, klimaforandring og trafikkulykker. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det er obligatorisk deltakelse i laboratorieøvelser (NovaPoint Areal eller Focus Arealplanlegging og NovaPoint VA) samt befaringer og studieturer. For de som ikke kan delta på de organiserte studieturer og befaringer vil det bli mulighet for gjennomføring av individuelle studieturer og befaringer i Osloområdet, etter avtale med fagansvarlig

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
  • plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
  • utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
  • miljø- og planleggingsetikk
  • sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
  • prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende) med tilhørende tekniske planer for Veg, VA (plantegning, lengdeprofiler og tverrprofiler) utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan
  • utføre grunnleggende trafikktekniske beregninger og analyser

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter bygd opp etter vitenskapelige prinsipper, hvor det også inngår å kunne bruke referanse-håndteringssystem (EndNote, RefMan eller tilsvarende)
  • beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
  • beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
  • bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter

Arbeids- og undervisningsformer

  • forelesninger
  • selvstudium og gruppearbeid (PBL)
  • laboratorium - planopptegning og visualisering vha egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende og NovaPoint Veg og NovaPoint VA)
  • Det kan bli aktuelt med analyser av vegkryss vha SIDRA Intersection
  • obligatoriske mappeinnleveringer (individuelle og gruppeoppgaver)
  • det vil bli obligatoriske befaring til boligområder (1 dag)
  • det vil bli obligatorisk felles undervisning og prosjektarbeid om universell utforming sammen med Ergoterapiutdanningen ved OsloMet (4 hele dager, sammenhengende)
  • deltakelse på 3 dagers studietur til utlandet for å studere bærekraftig byutvikling, eller etter søknad gjennomføre tilsvarende befaring i Oslo
  • det kan bli aktuelt med deltakelse i laboratorieundervisning for modellering og analyser vha. GIS (ATP-modellen)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i alle obligatoriske befaringer (inntil 4 dager)
  • deltakelse i felles universell utformingsprosjekt i samarbeid med Ergoterapiutdanningen ved OsloMet (4 dager)
  • deltakelse i labundervisning i programvare (Fokus Areal eller NovaPoint Areal, NovaPoint VA evt. GIS) (10 timer)

Vurdering og eksamen

1) Individuell muntlig eksamen (60%).

2) Mappevurdering med følgende mappekrav (40%).

Fire skriftlige innleveringer:

  • Del 1: Reguleringsplan
  • Del 2: Rapporter fra studieturer, befaringer og samarbeidsuke med ergoterapistudiet om universell utforming
  • Del 3: Øvingsoppgaver i transportplanlegging.
  • Del 4: Individuell fordypningsrapport

Mappevurdering i del 2 gis en helhetlig vurdering med én karakter. Alle deler av mappeeksamen må være bestått for at mappen som helhet skal vurderes til bestått.

Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensdel 1 kan ikke påklages, eksamensdel 2 kan påklages.

Ved ny/utsatt eksamen gjennomføres del 1 som muntlig eksamen. For del 2 kan en forbedret versjon av mappen leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

1) Ingen

2) Alle

Vurderingsuttrykk

The course SYKK/SYKPPRA20 and SYKK/SYKPPRA30 complement each other. In this course, the students will practice independence in planning, carrying out and assessing nursing in acute and chronically ill patients. The prevention of complications and early detection of deterioration in the patients’ condition are key elements. Quality development, patient safety and ethics and health gudiance are also part of the course.

Sensorordning

Del 1) To interne sensorer.

Del 2) En intern sensor.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Passed the courses:

  • SYKK/SYKPPRA10 The Fundamentals of Nursing/Fundamentals of Nursing 2, 15 credits
  • SYKK/SYKP1400 Diseases and Health Deficits, 10 credits
  • SYKK/SYKP1300 Pharmacology and Administration of Medicine, 5 credits
  • Part 1 of SYKK/SYKPPRA20 Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1

or equivalent.

Emneoverlapp

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining care pathways an in acute, critical and chronic diseases and treatments
  • under supervision, contributing to equal nursing services independent of patients’ gender, ethnicity, religion and view of life, functional impairment, sexual orientation, gender identity, gender expression and age
  • explaining the significance of nutrition in the event of disease and challenges linked to obesity, malnutrition and disease-related undernourishment
  • assessing factors related to an increased risk of patient injuries or unwanted incidents and contributing to work processes to promote quality improvement and patient safety
  • explaining the significance of next-of-kin for the patients’ health and quality of life both when it comes to majority and minority cultures
  • explaining key concepts in the nurse’s pedagogical responsibilities: guidance, counselling, health guidance and shared decision-making
  • explaining information security in nursing
  • explaining package progress in the health service

Skills

The student is capable of

  • carrying out and explaining nursing to patients with the most common symptoms, signs of change/deterioration at an early stage, and implementing necessary measures
  • implementing national knowledge-based professional procedures and national guidelines
  • applying different approaches and methods in health guidance adapted to the individual's needs
  • applying educational principles when imparting information, teaching and counselling patients and next-of-kin and communicating across language barriers with the help of a professional interpreter

Competence

The student

  • can show responsibility, commitment, independence and follow professional ethical guidelines in meetings with patients, next-of-kin and colleagues
  • can reflect on his/her own professional practice and progression
  • can reflect on how unwanted incidents can occur and discussing this in relation to professional responsibility in the practice of nursing
  • can safeguard the patient’s dignity and integrity and promoting the patient and next-of-kin’s right of co-determination and autonomy