Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3401 Land Use and Transport Planning Course description
- Course name in Norwegian
- Areal- og transportplanlegging
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i areal- og transportplanlegging i et bærekraftig perspektiv. Det gis innføring i det norske plansystemet, en introduksjon i fagets historie, teorier og metoder. Rammer for arealplanlegging belyses i forhold til overordnede føringer (lover og normer etc.), men også i forhold til hvilke kvaliteter (planleggingens verdigrunnlag) som ønskes ivaretatt med planleggingen. Transportsystemet har konsekvenser for alle deler av samfunnet og påvirker miljøet og mennesker i form av luftkvalitet, støy, klimaforandring og trafikkulykker. Det er sterke koblinger mellom arealbruk, transportsystemet, transportutvalg, lokalklima, veg- og vann-, avløps- og overvannsinfrastruktur og bærekraftig utvikling og kurset gir en oversikt over disse koblinger og beskriver strategier for økt bærekraft. Det er obligatorisk deltakelse i laboratorieøvelser (NovaPoint Areal eller Focus Arealplanlegging og NovaPoint VA) samt befaringer og studieturer.
Required preliminary courses
BYFE1000 Matematikk, BYFE1201 Byggfaglig innføring, BYPE1300 Energi, miljø og kjemi, BYPE2200 Landmåling og statistikk, BYTS2400 Geoteknikk og vegbygging og BYTS2600 Geomatikk og vegplanlegging.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- · lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
- · plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
- · utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
- · miljø- og planleggingsetikk
- · sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger
Ferdigheter
Studenten kan:
- · utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
- · prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende) med tilhørende tekniske planer for Veg, VA (plantegning, lengdeprofiler og tverrprofiler) utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan
- · utføre grunnleggende trafikktekniske beregninger og analyser
Generell kompetanse
Studenten kan:
- · organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter bygd opp etter vitenskapelige prinsipper, hvor det også inngår å kunne bruke referanse-håndteringssystem (EndNote, RefMan eller tilsvarende)
- · beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
- · beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
- · bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter
Teaching and learning methods
- · forelesninger
- · selvstudium og gruppearbeid (PBL)
- · laboratorium - planopptegning og visualisering vha egnet programvare (NovaPoint Areal, Focus Arealplanlegging eller tilsvarende og NovaPoint Veg og NovaPoint VA)
- · Det kan bli aktuelt med analyser av vegkryss vha SIDRA Intersection
- · obligatoriske mappeinnleveringer (individuelle og gruppeoppgaver)
- · det vil bli obligatoriske befaring til boligområder (1 dag)
- · det vil bli obligatorisk felles undervisning og prosjektarbeid om universell utforming sammen med Ergoterapiutdanningen ved HiOA (4 hele dager, sammenhengende)
- · deltakelse på 3 dagers studietur til København og Malmø for å studere bærekraftig byutvikling, eller etter søknad gjennomføre tilsvarende befaring i Oslo
- · det kan bli aktuelt med deltakelse i laboratorieundervisning for modellering og analyser vha. GIS (ATP-modellen)
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- · deltakelse i alle obligatoriske befaringer (inntil 2 dager)
- · deltakelse i felles universell utformingsprosjekt i samarbeid med Ergoterapiutdanningen ved HiOA (4 dager)
- · deltakelse i labundervisning i programvare (Fokus Areal eller NovaPoint Areal, NovaPoint VA evt. GIS) (10 timer)
Assessment
1) Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 50 %
2) Mappevurdering med følgende mappekrav (50%)
4 skriftlige innleveringer:
Del 1: Reguleringsplan Del 2 Universell utforming og Del 3: Tre øvingsoppgaver i transportplanlegging. Del 4: Fagrapporter, kan enten være;
1) GIS-analyse
2) Kryssutforming med analyser
3) Egen empiri
1) Eksamensresultat kan påklages
2) Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Eksamensresultatet kan da ikke påklages.
Alle deler av mappeeksamen må være bestått for å kunne ta eksamen i faget.
Begge deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
Permitted exam materials and equipment
1. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
2. Alle
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.