EPN-V2

BYVE3300 Statikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Statics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir bakgrunn for elementmetoden (anvendt for staver, bjelker og skiver), slik at studenten kan forstå oppbyggingen av et elementmetodeprogram og forstå begrensninger og muligheter ved elementanalyser. Videre skal emnet gi studentene kunnskap om kapasitetsberegninger av staver, bjelker og rammer innenfor plastisitetsteori og 2. ordens bøyningsteori.

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere og sammenligne de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kan drøfte de vanligste vitenskapsteoriene og sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere ulike typer kliniske spørsmål, som spørsmål om effekt og prognose, og kjenner til hvilke studiedesign som er best egnet til å besvare de ulike kliniske spørsmålene
  • kan kritisk vurdere forskningsartikler
  • kan forstå valg av ulike kvalitative og kvantitative analysemetoder og kan tolke resultatene
  • kan identifisere og drøfte forskningsetiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevant for fagområdet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i helsevitenskapenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt, i tillegg til blandet læring («blended learning»).

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, digitale gruppeoppgaver samt fordypnings- og refleksjonsoppgaver på seminar med relevante problemstillinger, og selvstudier. I seminarene inngår muntlig fremlegg, der studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter på sitt gruppearbeid og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

De fysiske forelesningene blir gitt på norsk, for engelsktalende studenter legges det ut digitale forelesninger på engelsk. I gruppearbeid, hverandrevurdering osv. vil studentene bli delt i grupper etter språk. Mesteparten av pensum er på engelsk, men det finnes gode alternative pensumbøker på norsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Beskrive faglig innhold i seminarene (ett kvalitativ (1) og et kvantitativt (2a eller 2b)); inkludert en beskrivelse av opplevelse/refleksjon av eget læringsutbytte ved å delta i dette (500 til 700 ord).
  • Vurdere en faglig beskrivelse/refleksjon av seminarene fra en medstudent (hverandrevurdering) (200-300 ord)

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), over 2 timer.

Eksamen gjennomføres på engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer kontrollerer oppgavesettet og besvarelsene. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneansvarlig