Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3200 Stål- og trekonstruksjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Design of Steel and Timber Structures
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter prosjektering av bjelker, søyler og sammensatte bærende byggeelementer av tre- og stål i bruddgrensetilstand, bruksgrensetilstand og ulykkesgrensetilstand. Emnet omfatter forbindelsesmidlene sveis, mutterskruer, spiker, skruer og tømmerforbindere. Emnet skal gi forståelse for lastvirkninger, materialegenskaper og bruk av opplysninger som finnes i andre standarder. Prøving på enkle elementer av tre for brudd og forskyvning gis. Emnet omfatter innføring og bruk av dimensjoneringsprogrammet Robot. Bygger på BYPE1100 Fysikk og mekanikk, BYTS2100 Byggematerialer og betongdimensjonering.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kjenner til vanlige beregningsmodeller for elementer og enkle sammensatte konstruksjoner av stål og tre
- kjenner til dimensjoneringsmetoder som er beskrevet i Eurocod 3 og Eurocod 5
Ferdigheter
Studenten kan:
- benytte fasthetslæren sammen med dimensjoneringsmetoder og dimensjonere bærende byggeelementer og forbindelser i tre- og stålkonstruksjoner i varierende kombinasjoner.
- anvende dimensjoneringsprogrammet Robot.
Generell kompetanse
Studenten:
- har generell forståelse for standardenes teoretiske grunnlag
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger og veiledninger til utgitte øvinger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 av 6 obligatoriske øvingsoppgaver
Vurdering og eksamen
Studiet tar utgangspunkt i at bruken av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Erfaring og forskning viser at elever med språk-, lese- og skrivevansker har spesielt god nytte av å bruke digitale verktøy i læringsarbeidet. Suksesskriterier er knyttet til god pedagogisk bruk.
Lærere i skolen og ansatte i PPT møter elever med utfordringer, og noen elever har behov for mer omfattende tilrettelegging enn andre. Med bruk av nettbrett eller PC og gode applikasjoner kan tilpassing av opplæringen i større grad gjøres i klassen uten tradisjonell spesialpedagogisk programvare. Kontaktlærere og faglærere vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner de fleste elevene i klassen.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.
Hjelpemidler ved eksamen
Studiet er et videreutdanningstilbud til de som underviser eller skal undervise barn (på mellomtrinnet), ungdom og voksne, spesielt de som har ansvaret for barn, ungdom og voksne med språk-, lese- og skrivevansker. Studiet er også aktuelt for de som veileder om god pedagogisk bruk av digitale lære- og hjelpemidler, for eksempel ansatte i PPT og Statped.
Det forutsettes at studentene har grunnleggende digitale ferdigheter.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En interne sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om språk-, lese og skrivevansker og tiltak for å utvikle ferdighetene og kompensere for vanskene
- har kunnskap om hva som kjennetegner gode applikasjoner som kan gi økt læringsutbytte for alle
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
- har kunnskap om endringsarbeid på individ og systemnivå
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
- kan informere, veilede og gi opplæring om sentrale digitale lære- og hjelpemidler og relevante metoder og arbeidsmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende forståelse for at bruk av digitale lære- og hjelpemiddel må forankres i ledelse og skolen som organisasjon
- har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
- kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot klasser og i skolen som organisasjon