EPN-V2

BYVE3200 Stål- og trekonstruksjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Design of Steel and Timber Structures
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Hans Petter Hoel

  • Forkunnskapskrav

    BYPE1100 Fysikk og mekanikk, BYTS 2300 Konstruksjonslære.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kjenner til vanlige beregningsmodeller for elementer og enkle sammensatte konstruksjoner av stål og tre
    • kjenner til dimensjoneringsmetoder som er beskrevet i Eurocod 3 og Eurocod 5

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • benytte fasthetslæren sammen med dimensjoneringsmetoder og dimensjonere bærende byggeelementer og forbindelser i tre- og stålkonstruksjoner i varierende kombinasjoner.
    • anvende dimensjoneringsprogrammet Robot.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har generell forståelse for standardenes teoretiske grunnlag
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Opptak til studiet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, uttalemønstre, vokabular og grunnleggende grammatiske strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
    • har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer utvikling av muntlig engelsk
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
    • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
    • har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen, med vekt på lek og andre praktisk-estetiske arbeidsmåter
    • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, kritisk bruk av kilder og personvern
    • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen
    • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på muntlig kommunikasjon
    • har kunnskap om kartleggingsverktøy til bruk i begynneropplæringen
    • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale medier, bidrar til på barnetrinnet
    • har kjennskap til ulike læremidler som kan brukes i opplæringen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan veilede elever i deres muntlige språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
    • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god muntlig språkmodell for elevene
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
    • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, tale og samtale og et gradvis større ordforråd for alle elever
    • kan legge til rette for elevers møte med ulike engelskspråklige tekster i form av lek og andre praktisk-estetiske uttrykksformer
    • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
    • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
    • kan kritisk vurdere lærebøker, digitale og andre læringsressurser til bruk i opplæringen
    • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
    • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • Vurdering og eksamen

    Studiearbeidet i emne 1 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform og deltakelse i profesjonsfaglige forumdiskusjoner (Discussions). Et mål med disse diskusjonene er at studentene får utvikle, dele og reflektere sammen i et læringsfellesskap På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Studiet har et dobbelt fokus: Deltakerne utvikler sin egen faglige og profesjonelle kompetanse samtidig som de lærer å anvende sin nye innsikt overfor elevene sine. Studentene får opplæring i bruken av digitale verktøy til bruk i skolen, samtidig som de selv bruker IKT aktivt i studiearbeidet sitt.

    Som beskrevet i programplanen vil om mulig en av samlingene i emne 1 erstattes med en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York som ledd i instituttets internasjonalisering. Studentene får anledning til å praktisere språket i en autentisk kontekst, med muligheter for også å utvikle sin interkulturelle kompetanse.

    Praksis

    Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.

    Tre oppgaver (Assignments):

    • Oppgave relatert til ordlæring i tre deler: (A) individuell gjennomføring av aktivitet i egen klasse, (B) minimum to bidrag til forumdiskusjon på nett med refleksjon omkring klasseromsaktivitet og (C) individuell muntlig refleksjon med rapport fra framlegg og diskusjon om ordlæring i eget lærerkollegium levert som en 3-5 minutters lydfil.
    • Oppgave i tilknytning til utvikling av elevers muntlige ferdigheter i to deler: (A) minimum tre bidrag i forumdiskusjon om bruk av bildebok i eget klasserom og (B) individuell fagartikkel med omfang på 800-1000 ord.
    • Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på fysisk samling i York. Dette fastsettes av faglærer.

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se studiets programplan.

  • Vurderingsuttrykk

    ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

    Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret.

    Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Eksamensspråket er engelsk. Hjemmeeksamen går over én uke (syv dager). Oppgavens omfang skal være om lag 2000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Sensorordning

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Emneansvarlig

    Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.

    Vurderingskriterier

    A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.