EPN-V2

BYTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en organisasjon. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Å være engelsklærer:

  • Språklæringsteorier, strategier og metoder
  • Flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • Engelsk i Norge og verden
  • Læreplan og læremidler, inkludert digitale læremidler
  • Innføring i grunnleggende ferdigheter i engelskfaget
  • Innføring i engelsk språk og struktur
  • Innføring i tekst og kultur
  • Vurdering av og for læring
  • Engelsklæreren som språkmodell

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Ingen utover opptakskrav

Arbeids- og undervisningsformer

After completing this course, the student will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student is familiar with fundamental concepts in programming, with a focus on procedural and object-oriented programming. Although the student primarily programs in Java, it is expected that they can transfer their knowledge to other imperative programming languages.

Skills

The student is able to work with the following programming constructs in Java:

  • Operators and types
  • Control structures
  • Functions (procedures) and methods
  • Tables (Arrays)
  • Classes, constructors, and references
  • Inheritance and polymorphism

General Competence

The student is familiar with:

  • Basic principles of program structure
  • The relationship between programming languages and software development
  • Concepts related to code quality and readability

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.

Vurdering og eksamen

Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på 6 timer.

Eksamensbesvarelsen kan om ønskelig skrives på engelsk. Besvarelsen skal ha et omfang på 1750 ord +/- 15%.

Krav om kildehenvisninger i henhold til OsloMet sine retningslinjer, inkludert bruk av verktøy som for eksempel ChatGPT.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Emneansvarlig

Gradert skala A - F