Programplaner og emneplaner - Student
BYTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe som vanligvis består av 3 eller 4 studenter. Emnet gir studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt. BSc-oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning.
-
Anbefalte forkunnskaper
BCs-oppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende kan oppmeldes til BSc-oppgaven.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten viser:
- ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
- god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
- ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske egnede metoder og verktøy
- formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
- utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon
Generell kompetanse
Studenten har:
- kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
- kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
- kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
- kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave
-
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjektarbeid i gruppe ender ut i BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon. Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt, og det overlates til studentene å finne ekstern industrikontakt selv. Problemstillingen formuleres i samarbeid med ekstern industrikontakt. Det blir utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet.
Gruppene består av 3 eller 4 studenter. Rent unntaksvis, når særskilte grunner tilsier det (nemlig sykdom eller toppidrett), kan BSc-oppgaven etter søknad gjennomføres av én enkelt student. Etter søknad kan også andre gruppe størrelser vurderes, men størrelse på 3 eller 4 studenter er den foretrukne. Det overlates til studentene å lage studentgrupper selv. For hver gruppe blir det utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet. Eventuell ekstern samarbeidspartner vil normalt også bidra med veiledning og oppfølging.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det må holdes konstant dialog mellom studentgruppe, veileder og industripartner. Dette kan for eksempel foregå ved å avtale regelmessige møter og/eller effektiv bruk av e-poster.
-
Vurdering og eksamen
Vurdering foregår basert på BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon.
1) Rapport teller 70%.
2) Plakat og muntlig presentasjon teller 30%.
Eksamensresultat i del 1) kan påklages. Eksamensresultat i del 2) kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten kan bestå emnet.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Det er nødvending at regler for kildehenvisning følges i BSc-oppgaven.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneansvarlig
Diego Maria Barbieri