EPN-V2

BYTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe som vanligvis består av 3 eller 4 studenter. Emnet gir studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt. BSc-oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning.

Anbefalte forkunnskaper

BCs-oppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.

Forkunnskapskrav

Studenten må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende kan oppmeldes til BSc-oppgaven.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten viser:

  • ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
  • god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
  • ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beherske egnede metoder og verktøy
  • formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
  • utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon

Generell kompetanse

Studenten har:

  • kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
  • kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
  • kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
  • kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Vurdering og eksamen

Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes i faget, og kan diskutere disse i lys av teoretiske perspektiver fra språkvitenskap, kommunikasjon, oversetting og etikk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det er nødvending at regler for kildehenvisning følges i BSc-oppgaven.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Diego Maria Barbieri