EPN-V2

BYTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe som vanligvis består av 3 eller 4 studenter. Emnet gir studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

    Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt. BSc-oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning.

  • Anbefalte forkunnskaper

    BCs-oppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende kan oppmeldes til BSc-oppgaven.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten viser:

    • ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
    • god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
    • ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • beherske egnede metoder og verktøy
    • formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
    • utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
    • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
    • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon

    Generell kompetanse

    Studenten har:

    • kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
    • kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
    • kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
    • kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Prosjektarbeid i gruppe ender ut i BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon. Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt, og det overlates til studentene å finne ekstern industrikontakt selv. Problemstillingen formuleres i samarbeid med ekstern industrikontakt. Det blir utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet.

    Gruppene består av 3 eller 4 studenter. Rent unntaksvis, når særskilte grunner tilsier det (nemlig sykdom eller toppidrett), kan BSc-oppgaven etter søknad gjennomføres av én enkelt student. Etter søknad kan også andre gruppe størrelser vurderes, men størrelse på 3 eller 4 studenter er den foretrukne. Det overlates til studentene å lage studentgrupper selv. For hver gruppe blir det utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet. Eventuell ekstern samarbeidspartner vil normalt også bidra med veiledning og oppfølging.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det må holdes konstant dialog mellom studentgruppe, veileder og industripartner. Dette kan for eksempel foregå ved å avtale regelmessige møter og/eller effektiv bruk av e-poster.

  • Vurdering og eksamen

    Vurdering foregår basert på BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon.

    1) Rapport teller 70%.

    2) Plakat og muntlig presentasjon teller 30%.

    Eksamensresultat i del 1) kan påklages. Eksamensresultat i del 2) kan ikke påklages.

    Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten kan bestå emnet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt. Det er nødvending at regler for kildehenvisning følges i BSc-oppgaven.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Diego Maria Barbieri