Programplaner og emneplaner - Student
BYTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - bygg
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe som vanligvis består av 3 eller 4 studenter. Emnet gir studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt. BSc-oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning.
Anbefalte forkunnskaper
BCs-oppgaven bygger på kunnskap fra alle fem foregående semester.
Forkunnskapskrav
Studenten må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende kan oppmeldes til BSc-oppgaven.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten viser:
- ingeniørfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv
- god anvendelse av gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske løsninger
- ferdigheter til å gå gjennom vitenskapelig litteratur samt forstå pågående forskning og utvikling innen problemstillingen
Ferdigheter
Studenten kan:
- beherske egnede metoder og verktøy
- formidle funn og konklusjon klart, både skriftlig og muntlig
- utføre en ingeniøroppgave på en selvstendig og systematisk måte
- definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
- beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg frem til en konklusjon
Generell kompetanse
Studenten har:
- kompetanse til å kvalitetssikre resultatene og analysere resultatene kritisk
- kompetanse til å jobbe på en selvstendig, kreativ og innovativ måte
- kompetanse til å vurdere teknologiske løsninger når det gjelder miljø, samfunn og økonomi
- kompetanse til å arbeide i et team når det gjelder planlegging og gjennomføring av oppgave
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Vurdering og eksamen
Undervisningen tar utgangspunkt i praktiske øvelser i tolking, der studentene vil få førstehånds erfaringer med de utfordringer som finnes i faget, og kan diskutere disse i lys av teoretiske perspektiver fra språkvitenskap, kommunikasjon, oversetting og etikk.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Det er nødvending at regler for kildehenvisning følges i BSc-oppgaven.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Diego Maria Barbieri